Nasa: Saturnus-månens hav innehåller organiska ämnen

2019-10-07 16:10

De vattenplymer som Saturnus måne Enceladus skjuter ut i rymden innehåller viktiga beståndsdelar för att skapa grunden för liv. Det visar Nasas analys.

Man har länge misstänkt att havet under Enceladus is döljer organiska ämnen. Forskare har tidigare registrerat dem på Saturnus-månens yta. Nu har Nasa för första gången sett organiska ämnen lösta i vatten.

Forskarna har studerat iskornen från de hydrotermiska källor som skjuter ut plymer av vatten i rymden och upptäckt flera nya organiska ämnen. Några av dem innehåller kväve och syre, som är viktiga beståndsdelar för att skapa aminosyror.

Läs mer: Nasas Shapeshifter är en robot full med robotar

Aminosyror är de komplexa molekyler som utgör byggblock för proteiner, som i sin tur har varit en förutsättning för uppkomsten av liv på jorden. Detta innebär att en kemisk reaktion som skapar aminosyror skulle kunna pågå i Enceladus hav.

– Om förhållandena är de rätta så kan de här molekylerna som kommer från havsdjupet på Enceladus befinna sig på samma reaktiva bana som vi ser här på jorden. Vi vet ännu inte om aminosyror krävs för att liv ska uppstå bortom jorden, men att hitta de molekyler som skapar aminosyror är en viktig del i pusslet, säger Nozair Khawaja som har lett forskarteamet vid Freie Universität Berlin i ett uttalande.

Läs mer: Ny planet tvingar forskare till nya teorier om hur planeter bildas

På jorden spyr hydrotermiska skorstenar ut 370-gradigt vatten, vilket bidrar till kemiska reaktioner som omvandlar organiska ämnen till aminosyror. De kan i sin tur stapla sig på varandra som lego-bitar och forma proteiner.

Samma process där liv skapas utan solljus skulle kunna ske på Enceladus.

Forskarnas studie har publicerats i The Royal Astronomical Societys tidskrift Monthly Notices. Datan har samlats in av Nasas Cassini-sond som har ägnat 13 år åt att studera Saturnus och dess månar.