När lågenergilampan går sönder

2012-12-12 07:02  

Vad gör man om lågenergilampan går i kras? Är det farligt?

Fråga:

Många människor verkar  rädda för lågenergilampor på grund av att de innehåller kvicksilver och effekten av detta om en uppvärmd lampa går sönder. Hur förhåller det sig med konventionella lysrör på dessa punkter? Innehåller de kvicksilver och i så fall hur mycket? Vad bör man göra om ett uppvärmt lysrör går sönder?

Peter Lindström, Bagarmossen

Svar:

De så kallade lågenergilamporna är i princip lysrör med inbyggd drivlektronik. Innehållet av kvicksilver är i ungefär detsamma per watt oavsett om det är ”hopvikta” lysrör eller raka, det skiljer mer på hur moderna ljuskällorna är än formen på dem. Moderna lysrör och lågenergilampor innehåller en bråkdel så mycket kvicksilver som lågenergilamporna normalt gjorde när rekommendationerna skrevs.

De rekommendationer som gäller för lågenergilampor är lämpliga att följa även när varma lysrör går sönder. Så här säger kommunerna:

”Vädra och lämna rummet i 20–30 minuter. Samla senare upp lampresterna till exempel med en bit styvt papper eller kartong och torka golvet och andra ytor i närheten av den trasiga lampan med en fuktig trasa. Lägg lampresterna i en glasburk med lock. Lägg även trasan i glasburken, stäng burken och märk den, till exempel med texten ”kan innehålla kvicksilver från en lågenergilampa”. Lämna burken till returhantering som är avsedd för farligt avfall”.

Om genomsnittssvensken inte skulle känna till rekommendationen och helt enkelt sopa upp och slänga resterna och fortsätta livet som vanligt är det knappast någon katastrof. Men det är alltid en fördel att hålla intaget av kvicksilver så lågt som möjligt.

Erik Åslund, Uppsala

Fråga:

I fossileldade kraftverk förekommer katalysatorer för NOx-rening. Höga pjäser som fordrar ammoniakinsprutning. I katalysatorer för bilar har man ingen ammoniakinsprutning. Varför klarar man sig utan sådant i bilar?

Bo Sångfors

Svar:

I en bensinbil blandas bensin och luft i sitt stökiometriska förhållande. Då bildas idealt endast koldioxid och vatten, kvävet i luften forsätter att vara kväve. Dock blir det tyvärr inte exakt så i en riktig motor, där bensin och luft är heterogent blandat. Det bildas också en del kolmonoxid och kolväten vid underskott av syre samt en del NOx vid överskott av syre. Dessa kommer i ungefär lika delar, och i bilens katalysator kan syret i NOx:en gå över till HC och CO för att bilda CO2 samt N2.

I en dieselmotor, där det finns ett överskott av syre, bildas desto mera NOx. Det finns ett antal metoder för att minska dessa, exempelvis EGR (Exhaust Gas Recycling). På senare år har emissionslagstiftningen skärpts, och dessa metoder har inte räckt till. Tillverkarna har tagit till SCR (Selective Catalytic Reduction), vilket är just det du pratar om. Urean som måste tillsättas kallas ofta för Adblue (ett firmamärke) eller DEF. Om lastbilen/bilen får slut på urea kommer motoreffekten att kraftigt sänkas, alternativt inte gå att starta nästa gång. Systemet övervakar även att det är rätt vätska som hälls i tanken, det går inte att komma undan med att hälla i vatten. Fordon med SCR kommer bli vanligare när EU-kraven Euro6 för diesellastbilar börjar att gälla.

Andreas

Nu till några nya frågor att fundera på under julhelgen:

Fråga:

Hur mäter man vindhastighet och vindriktning från ett flygplan?

Sture Andreasson, Uddevalla

Fråga:

När jag nyligen köpte nya vinterdäck blev jag uppmanad att inte accelerera eller bromsa kraftigt under första tiden för att dubbarna skulle bli ”inkörda” och sitta fast bättre. Är det sant, och vad är det i så fall som händer? Vad gör att man inte kan/vill uppnå detta resultat redan i fabriken?

Lisa Johansson

God Jul och Gott Nytt År på er alla teknikfrågare och -svarare!

Skicka in era svar och nya intrikata frågor till teknikfragan@nyteknik.se

Det är ni läsare som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer