Med elbåt till jobbet

2014-10-08 06:02  

Stockholm delas av vatten. Bara några få broar förbinder norr och söder. Men nu kommer nya miljövänliga kollektivtrafiklinjer. I dag kan pendlare både från Nacka och Solna ta elbåt till jobbet i innerstan.

Morgondimman lättar alltmer över Stockholms inlopp, och mistlurarna har just tystnat när pendelbåten angör bryggan vid Saltsjöqvarn. Vi är ett fyrtiotal pendlare som kliver på. Flera har cyklar. Några har hundar med sig.

Ljudlöst lägger den eldrivna båten ut och sätter kurs mot Djurgården. Efter ett snabbt stopp vid Allmänna gränd kör vi vidare med sju knops fart förbi skutorna längs Skeppsholmens kajer.

En knapp kvart har resan tagit när vi är framme vid ändstationen vid Nybroplan. Precis lagom för att ha hunnit med en kopp gratis kaffe i salongen.

Stockholms geografi med glittrande vatten i stadskärnan ger staden dess skönhet och karaktär, men det ställer också till med logistiska problem. Från öster skjuter Saltsjön in som en kil ända till Gamla stan, och från väster delas staden av en flik av Mälaren. De enda ställen där man kan ta sig från de norra till de södra stadsdelarna är över broarna vid Slussen, över Västerbron och över Essingeleden. Öster om Slussen finns ingen fast förbindelse alls.

Projekt Österleden, förslaget att bygga en tunnel under Saltsjön och Djurgården, stoppades av miljöskäl på 1990-talet. Så för att ta sig från Storstockholms sydöstra delar till de nordöstra måste man fortfarande passera centrum. Eller göra en lång omväg väster om stan. Och när ombyggnaden av Slussen kommer igång på allvar kommer det under många år att bli extra krångligt för trafiken att komma fram.

Men om man nu varken kan ta sig fram under eller över vattnet, varför då inte färdas på det?

Sagt och gjort. Trafikplaneraren och eldsjälen Anders Rörby från Nacka beslutade sig för att se till att detta blev möjligt. Som konsult för SL, Storstockholms Lokaltrafik, utarbetade han ett förslag för att komplettera den befintliga kollektivtrafiken med pendelbåtförbindelser mellan norr och söder över Saltsjön.

2013 upphandlade SL linje 80 med sträckning från Nybroplan i centrum över fyra bryggor i Nacka till Frihamnen och Lidingö. I dag, ett år senare, har linjen 28 avgångar per dag. Från halv sex på morgonen till kvart i åtta på kvällen (se tidtabell). Vanliga SL-biljetter och kort gäller på båtarna.

På bryggan vid Saltsjöqvarn trängs resenärerna på morgnarna. En kvart tar resan till Nybroplan, snabbare än buss och tunnelbana. Linjen har blivit en succé.

Så bra har det gått att rederiaktiebolaget Ballerina, som vann upphandlingen av linje 80, just har satt in en splitter ny eldriven båt på rutten.

B/F Sjövägen  (B/F ska förmodligen utläsas ”batterifartyg”) levererades i september 2014 och har byggts av Fåborg Værft på Fyn i Danmark. Fartyget är 24,55 meter långt, 7 meter brett och tar 150 passagerare, 5 rullstolar, 5 barnvagnar och 25 cyklar.

Två asynkronmotorer som driver på var sin propeller med en sammanlagd effekt av 320 kW ger fartyget en maxhastighet på 11 knop. Dessutom finns en mindre motor som driver bogpropellern. Kraften kommer från ett fem ton tungt batteri av litiumjonceller som levererar 750 V spänning. Likströmmen hackas upp till växelström, och asynkronmotorerna styrs genom att de matas med lämplig spänning och frekvens.

Batterierna på 500 kWh räcker för fem timmars gång, men skulle strömmen av någon anledning ta slut finns en reservdiesel så att man kommer i land. För att ladda batterierna finns utrustning ombord som gör att man kan använda vilken strömkälla som helst. Det är bara att ansluta en koppling av standardtyp, apparaturen känner efter hur mycket ström det går att ta ut.

Det är förstås inte helt billigt att utrusta en båt för eldrift.

Det blir 50 procent dyrare än en dieseldriven båt. Investeringen kan synas stor, men driftkostnaderna blir desto lägre, säger redaren Gustaf Myrsten från Ballerina rederi AB.

En enkelresa Nybroplan–Saltsjöqvarn – vilket tar en knapp kvarts timme – drar bara 10 kWh. Minst tio år ska batterierna hålla.

 

Nu (den 19 maj 2015) har elbåter Sjövägen tilldelats  Miljöpriset 2015 av Stockholms läns landsting:

”Tack vare minskade koldioxidutsläpp med upp till 152 ton per år tilldelas Miljöpriset 2015 i Stockholms läns landsting batteridrivna E/S Sjövägen. Miljölandstingsrådet Gustav Hemming (C) delade under tisdag den 19 maj ut priset till Rederi AB Ballerina.

– Stockholms läns landsting bedriver ett offensivt miljöarbete som på flera områden är ledande i landet och under lång tid har vi vågat satsa på innovativa lösningar för miljön. Därför känns elbåten E/S Sjövägen, först i världen av sitt slag, som en utmärkt vinnare av Miljöpriset 2015, säger Gustav Hemming (C), miljölandstingsråd.

Årets miljöpris är det andra som landstinget delar ut och 41 inkomna bidrag har varit med i tävlingen. Prissumman, om 20 000 kronor, ska användas till att utveckla eller sprida idén.”

 

Det är inte första gången en kommersiell elbåt trafikerar Stockholms vatten. En liten elbåt gick från Södermalm till Årsta holmar i somras, och sedan 8 september går Green City Ferries elbåt Mowitz från Riddarholmen och Stadshuset till Solna strand via Gröndal och Essingen (se tidtabell). Dock gäller där inte SL-biljetter.

Mowitz drivs inte som Sjövägen av assynkronmotorer utan av två permanentmagnetmotorer, en dyrbarare med energieffektivare teknik, säger redaren Hans Thornell. Motorerna sitter i vridbara poddar under akten. Båten har alltså inte roder, utan styrs genom att motorerna vrids i sidled. 

Kraften kommer från nickelmetallhydridbatterier på 180 kWh som klarar superladdning. Med 600 kW (en laddström på 1 000 A) fulladdas batterierna på tio minuter. Detta räcker till en timmas körning. Laddstationen ligger på Riddarholmen alldeles bredvid hotellbåten Mälardrottningen.

Men faktum är att redan för hundra år sedan, år 1913, sattes en elfärja i drift över sundet mellan Koön och Marstrandsön i södra Bohuslän. Hamnfärjan I var batteridriven, hade en elmotor på fem hästkrafter och tog 36 passagerare.

1948 ersattes den av Hamnfärjan II, som i princip såg likadan ut men hade dubbelt så stark motor och 40 battericeller som gav 80 V. Färjan var försedd med kopplingsspröt som gjorde att batterierna alltid laddades när den låg vid kaj.

Av göteborgarna kallades Hamnfärjan ”Spårvagnen”, eftersom den med sin blåa färg liknade vagnarna i Göteborg. I ur och skur fraktade den passagerare mellan Marstrands två sidor ända till 1985 då kommunen ville skrota den gamla trotjänaren.Detta stoppades i sista stund genom att den ideella föreningen Färjans vänner tog över den. Hamnfärjan II kunde renoveras, och den är nu i bättre skick än den var som nybyggd. I dag går den enbart på charterturer och utflykter.

Reguljär trafik över sundet sköts numera av linfärjan Lasse-Maja, döpt efter den ökände tjuven och författaren Lars "Lasse-Maja" Molin. Under 26 år satt Lasse-Maja fängslad på Karlstens fästning på Marstrand tills han 1838 benådades av kung Karl XIV Johan. 

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt