Målade da Vinci första 3d-bilden?

2014-05-07 11:47  

När två versioner av Mona Lisa förs ihop får konstverket 3d-djup. Var det Leonardo da Vincis avsikt?

De tyska forskarna Claus-Christian Carbon och Vera Hesslinger har visat att två versioner av Leonardo da Vincis tavla Mona Lisa från början av 1500-talet får ett 3d-djup när de jämkas samman. I sin rapport "Da Vinci´s Mona Lisa entering the next dimension" skriver de att de båda bilderna tillsammans kan vara den första stereoskopiska bilden i världshistorien.

Originalet finns på Louvren i Paris och på ett konstmuseum i Prado i Spanien finns en kopia som efter granskning misstänks vara målad vid samma tillfälle av en elev till Leonardo da Vinci.

De tyska forskarna har visat att de båda avbildningarna har målats från olika vinklar där sidförskjutningen i motivet i de två målningarna är ungefär den samma som avståndet mellan ett par ögon.

När sedan digitala kopior av de båda porträtten lades ihop kunde forskarna framställa en så kallad anaglyfisk bild där röd-gröna glasögon ger ett 3d-djup.

Det som talar för att 3d-resultatet kan vara avsiktligt är att man vet att Leonardo da Vinci verkligen var mycket intresserad av 3d-frågor och ägde färgade glasögon, skriver Live Science.

- Den stora färgskillnaden mellan de två målningarna är att skjortärmarna är gröna i den ena versionen och röda i den andra. Det kan tyda på att avsikten var att betrakta tavlorna genom röd-gröna glasögon, säger Claus-Chritian Carbon till Live Science.

Det är också ärmarna och de korslagda händerna som ger bäst 3d-effekt i bilderna som forskarna framställt.

Men de säger att det inte finns några bevis för att deras 3d-hypotes är korrekt. Det finns även enligt forskarna detaljer som pekar på att den uppkomna stereoeffekten inte var avsiktlig. Var den det borde exempelvis de två målningarna vara ännu mer lika varandra och inte ha så stora skillnader i exempelvis bakgrunderna.

Hur det än är med den saken så har i alla fall de tyska forskarna gett ett nytt djup till världens kanske mest kända och lovordade konstverk.

Jan Melin

Mer om: Konsthistoria

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer