Magneter skjuter iväg planet

2015-03-23 11:39  
Eldrivna katapulter som tidigare startat plan från marken ska nu användas på hangarfartyg- Foto: US Navy

På nya hangarfartyg ersätts de ångdrivna flygplanskatapulterna av linjära induktionsmotorer.

Under de senaste 60 åren har amerikanska hangarfartyg använt ångdrivna katapulter för att starta sina flygplan. Men nu kommer den nya klassen USS Gerald R. Ford där där ångkatapulterna ersätts av linjära induktionsmotorer monterade i fatygsdäcket för att få upp planen i luften. De första testerna ska göras under sommaren. Då ska obemannade testobjekt skjutas iväg från ett hangarfartyg över en flod i USA, skriver Defensetech.

Men tekniken har redan testats i landbaserade installationer där en lång rad av USA:s stridsplan startats med det nya systemet som heter Electromagnetic Aircraft Launch System, EMALS.

Jämfört med ångkatapulterna erbjuder EMALS en mycket mer kontrollerad och jämn start med bättre styrning av accelerationen. Dessutom är det mycket lättare att variera kraften i katapulten vilket gör att fler typer av flygfarkoster inklusive små lätta drönare kan startas från hangarfartyget.

Jämfört med ångtekniken är det elektromagnetiska systemet billigare, lättare, tar mindre plats, drar mindre energi och kräver mindre underhåll.

Den linjärmotor som nu ska testas är 91 meter lång och klarar av att på den sträckan accellerera ett plan som väger 45 ton från stillastående till 240 km/h vilket kräver en energimängd på 122 megajoule.

Parallellt med detta ska den amerikanska marinen även testa fartygsbaserade kanoner som drivs av el där projektilerna skjuts iväg på liknande sätt som flygplanen på de nya hangarfartygen. Även den amerikanska armén planerar att utnyttja tekniken för att bygga stridsvagnar med eldrivna kanoner.

Jan Melin

Mer om: Flyg Vapen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer