Luftskeppsingenjören som blev succéförfattare

2005-04-19 14:40  
Nevil Shute

Han flög sitt egenkonstruerade luftskepp R100 över Atlanten 1930, han startade flygtillverkaren Airspeed och han var först med tankning av flygplan i luften. Han hette Nevil Shute Norway, och på lediga stunder roade han sig med att skriva romaner.

Våren 1924 beslutade engelska regeringen att börja satsa på trafik med luftskepp på långrutterna till kolonierna.

Inget flygplan hade ännu lyckats ta sig över Atlanten från öster till väster, men tyska zeppelinare gick sedan flera år i reguljär passagerartrafik mellan Tyskland och Sydamerika.

Det beslutades att två skepp skulle byggas efter samma specifikationer, ett av ett privat konsortium och ett i statlig regi. Detta för att se vilken organisation som lämpade sig bäst för en framtida serieproduktion.


Nevil Shute Norway.
1899-1960.
Nevil Shute, luftskeppskonstruktör
Den unge flygingenjören Nevil Shute Norway var en av de som fick tjänst som konstruktör hos Vickers Ltd, som fått kontraktet på att bygga R100, det privata luftskeppsprojektet. Systerskeppet R101 skulle byggas av flygministeriet.

Sex år senare var skeppen klara för provflygningar - två mäktiga silvercigarrer, stora som atlantångare. R100 var 212 meter lång och 44 meter bred. Lyftförmågan var 54 ton och maxhastigheten 130 km/h.


Det brittiska luftskeppet R100 på väg över Atlanten till Montréal 1930.
Över Atlanten
I gryningen den 29 juli 1930 gav sig R100 av mot Kanada. Färden gick bra till man mötte dåligt väder över St Lawrencefloden. Skeppet stampade i vinden, höll på att stå helt på näsan och delar av klädseln rämnade. Men allt gick till slut väl, och efter 78 timmar kom man fram till Montréal. Det innebar en genomsnittsfart på 65 km/h, det vill säga drygt dubbelt så snabbt som atlantångarna. Hemresan gick fortare, på bara 54 timmar.

Efter R100s förhållandevis lyckade Atlantfärd var det dags för R101 att visa sig på styva linan. R101 drevs av dieselar, vilka var tyngre än bensinmotorerna på R100. Det gjorde att skeppet blev för tungt och inte klarade specifikationen för lyftkraft. Därför hade det i sista stund förlängts en sektion och fått ytterligare en gassäck.

Det blev aldrig tid för några tester innan R101 lossade förtöjningarna för en färd mot Karachi. Det var bråttom, för med på färden var en minister som räknade med att bli utnämnd till ny vicekung av Indien.


De sorgliga resterna efter R101.
Katastrofen vid Beauvais
Redan över Engelska kanalen mötte man hårt väder, men valde att fortsätta. När man kommit till trakten av Beauvais norr om Paris - flygfältet där Ryanair numera landar - kom skeppet in i en lång och brant dykning och slog i marken. Det fattade omedelbart eld, förmodligen för att vätgas från en brusten gassäck antänts av gnistor från någon söndersliten elektrisk ledning. Fyra personer av 52 överlevde.

Katastrofen med R101 blev slutet för det engelska luftskeppsprojektet. R100 fick flygförbud och blev stående två år i en hangar tills den skrotades.

Hindenburg står i lågor vid föröjningsmasten i Lakehurst, New Jersey, den 6 maj 1937.
Tysk trafik till 1937
De tyska zeppelinarna fortsatte dock sin trafik fram till den 6 maj 1937, då luftskeppet Hindenburg exploderade under förtöjning vid sin mast i New Jersey. Därmed var luftskeppens epok definitivt slut.

Tillsammans med några andra arbetslösa ingenjörer startade Nevil Shute firman Airspeed för att bygga småflygplan. Under många år levde företaget med konkursen som ett damoklessvärd över sig innan det 1939 uppgick i De Havilland, Englands ledande flygfabrikant.

Internationell bestsellerförfattare
Men då hade Nevil Shute redan slagit igenom internationellt som författare och lämnat flygindustrin. Under 1940 och 1950-talen skrev han en rad uppmärksammade romaner: "Pied Piper" (Mannen med sälgpiporna), "A Town Like Alice" (Fem svarta höns), "No Highway" (Utan återvändo), "On the Beach" (På stranden) med flera. Många har filmats.

No Highway (Utan återvändo) är kanske Nevil Shutes mest ingenjörsmässiga bok.

Nevil Shutes stil är lågmäld och utan stora åthävor, trots ofta andlöst spännande intriger. Hans huvudpersoner är udda och obetydliga figurer, inte så sällan flygare eller ingenjörer i krigets skugga, som när det verkligen gäller visar en stor moralisk resning.

- Det vimlar av hjältar i krig, säger Nevil Shute i sin självbiografi "Slide Rule" (Mitt liv), men mycket få människor vågar visa mod och civilkurage på kontoret.

Kaianders Sempler 08-796 65 67

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer