Lättöppnat paket årets julklapp

2008-11-17 13:52  
Julklappar ska bli lättare att öppna. Illustration: Jonas Askergren

Omslag i kraftig plast och hårt snodda metalltrådar. Dagens förpackningar kräver allt oftare verktyg för att nå innehållet. Men nu ska det bli ändring på det.

Flera amerikanska företag har upptäckt att en stor del av glädjen över att ha fått en present försvinner medan man kämpar med kniv och sax för att öppna paketen.

I USA hamnar dessutom runt 6000 personer på akuten varje år efter att ha skadat sig vid paketöppning, skriver New York Times.

Nu har flera stora företag börjat ta fram enklare förpackningar, som ska kunna öppnas utan att konsumenterna måste bända och bryta med verktyg.

Amazon har startat en kampanj för “frustration-free packaging” (frustrationsfria förpackningar), där bland andra leksakstillverkarna Mattel och Fischer-Price och Microsoft är med.

I framtiden ska tillverkarna som ingår i samarbetet skicka sina bästsäljande produkter i papperskartonger, som är miljövänliga och enkla att öppna.

Microsoft har hittat ytterligare en variant för att lösa problemet: förpackningen till företagets nya mus Explorer är inspirerad av moderna matförpackningar: musen ligger inbäddad i en plastbubbla med en liten ”dragkedja”.

Sonys svar på förpackningseländet är ett projekt som internt går under benämningen ”death of the clamshell” (död åt musselskalet). Elektronikjätten har tagit fram tre nya förpackningsprototyper som ska testas hos de amerikanska lågpriskedjorna Wal-Mart och Best Buy de närmaste månaderna.

Anledningen till att dagens förpackningar ser ut som de gör beror på att många leksaker och elektronikvaror de senaste tio åren blivit allt mer fantasifulla och detaljrika, skriver New York Times.

Det har i sin tur inneburit att butikerna vill exponera dem mer; hängande i hyllor i stället för liggande i lådor.

De nya förpackningarna är tänkta att fungera som små skyltfönster, samtidigt som de ska skydda varorna och förhindra snatteri.

Men förpackningsutvecklarna förutsåg inte den frustration som deras nyskapande ledde till – även bland återförsäljarna:

- Jag är trött på att börja varje julmorgon med en tång och pincett, säger Jeff Bezos, småbarnspappa och grundare av amazon.com.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt