Populärteknik

Laser rensar rälsen

Hala löv gör att tågen får längre bromssträckor och slirar vid start. Foto: ProRail

För att få bort nedfallna löv från rälen testar ett järnvägsbolag en laserteknik som bränner bort de hala växtdelarna.

Publicerad

Nedfallna löv är ett klassiskt problem för järnvägen. När tågen kör över löven pressas de samman till en hal smet som gör att tågen både kan få svårt att starta och bromsa. Växtsörjan kan även störa signalsystem som gör att tåg "försvinner" från övervakningsskärmarna vilket kan leda till kollisioner.

För att lösa problemet testar nu det nederländska företaget Pro Rail, som sköter spåren åt järvägsbolaget Dutch Railways, en lasermetod för att hålla rälen rena och torra, skriver New Scientist.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här