Populärteknik

Ladda elbilen från gatubrunnen

De trådlösa laddstationerna kan grävas ner i gatan. Foto: Hevo Power

Trådlösa laddstationer för el-bilar som dolts i gatubrunnar ska testas i New York.

Publicerad

För att slippa sätta upp utrymmeskrävande laddstationer för elfordon vid vägkanten kan de grävas ner i marken. För att förenkla laddningen och inte kräva övervakning kan man dessutom använda en trådlös teknik.

Ett projekt baserat på de premisserna ska testas i New York nästa år, skriver Wired. Då ska företaget Hevo Power gräva ner några laddstationer vid Washington Square Park dolda under skydd som påminner om vanliga gatubrunnslock. Till en början är det två elbilar försedda med laddutrustning som ska testas.

Hevo Power diskuterar även med några företag som har stora flottor med transportfordon om att senare utvidga testen med fler laddstationer och bilar.

Då skulle dessa stationer kunna placeras på platser där fordonen regelbundet stannar för leveranser. Där kan bilarnas batterier successivt fyllas på under dagens körningar. Andra placeringar för laddstationerna kan vara de garage där bilarna står när de inte används.

Som exempel på laddningstider skriver Hevo Power att en sammanlagd laddningstid på 14 timmar per vecka kan ge ett fordon en körsträcka på ungefär 400 km under den veckan.

Tekniken som ska användas är magnetisk resonans som påminner om induktiv laddning. En metod som bland andra Toyota satsat pengar på att utveckla.

Båda systemen bygger på att energi överförs trådlöst mellan spolar som är nedgrävda i marken respektive placerade i fordonet. Men resonansladdningen ger mindre överföringsförluster och möjlighet till större avstånd mellan laddare och mottagare. Det gör att fordonet som ska laddas inte behöver stå exakt placerade vid laddstationen som körs på 220 Volt och kan överföra drygt 10 kW.

I systemet ingår även en mobilapp som visar var det finns en ledig laddstation och sköter betalningen för laddningarna.

<iframe src="//player.vimeo.com/video/48016219" width="468" height="263" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>