Jordnära asteroid fullproppad med värdefulla metaller

2021-10-06 14:20
En illustration av ett asteroidbälte. Foto: Science Photo Library

Nya beräkningar visar att en av två ovanliga och jordnära asteroider innehåller enorma mängder värdefulla metaller. Med enorma menas att de överstiger vår planets hela metallreserv.

Det är Cnet som är först med uppgifterna, publicerade i en studie i The Planetery Science Journal.

Asteroiden 1986 DA har analyserats tillsammans med en annan asteroid vid namn 2016 ED85, och studien landar i en slutsats att dessa två asteroider är goda kandidater för framtida rymdgruvbrytning.

Hur mycket åtråvärda metaller kan asteroiden 1986 DA tänkas bära på? Jo, den bär på nickel, kobolt och järn till ett värde om 11,65 biljoner dollar. En summa svår att greppa, det är ett större värde än för hela jordens metallreserver.

Läs mer: Krocken med ett svart hål utlöste supernova i förtid

Det finns en rad uppsidor med framtida rymdbrytning. Asteroidernas metaller skulle till exempel kunna ge oss värdefulla material till batterier, men det kan också bli viktiga resurser för framtida rymdkolonier. Du vet, vi tar ju sikte mot Mars

Svärm av robotar som bryter?

Forskargruppen baserade sina resultat på spektrumanalys. Det är metod som analyserar elektromagnetiska utsläpp vilka observeras genom teleskop.

– Vår analys visar att båda de jordnära asteroiderna (NEA) har ytor med 85 procent metall, som järn och nickel, samt 15 procent silikat, vilket är sten, säger huvudförfattaren Juan Sanchez, i ett pressmeddelande.

Hur själv brytningen skulle kunna gå till är ännu oklart. Nyligen presenterade forskare vid University of Arizona en idé om att svärmande robotar skulle kunna bryta viktiga resurser på månen till framtida månkolonier, skriver Interesting Engineering.

Läs mer: Här är första observationerna från baksidan av ett svart hål