Intels algoritmer skapar "fotorealistisk" grafik i GTA V

2021-05-14 11:39  

Ett nytt maskininlärningsprojekt från Intels FoU-avdelning Intel Labs visar upp vad som kan vara framtiden för tv- och dataspelsgrafik. Genom en mängd olika algoritmer har bolaget lyckats göra dataspelet GTA V betydligt mer realistisk.

Det är det stundtals utskällda gangsterspelet ”Grand Theft Auto V” som Intel tagit sig an och kört genom ett maskininlärningsnät. Förutom geometrisk information från själva spelet har algoritmerna också matats med data från Cityscapes, en databas med bilder på gator i Tyskland, den globala motsvarigheten Mapillary Vistas, samt forskningsprojektet Kitti.

Det hela har analyserats av Intels algoritmer för att ta fram uppgifter om geometri, vilka material som finns i bilderna, och hur ljuset ser ut. Informationen används för att skapa nya bilder, baserat på tekniken Hrnetv2 (en mer avancerad variant av tekniken Hrnet, highresolution network). Bilden processas i olika upplösningar och i en mängd olika versioner som utvärderas av två olika algoritmer.

Läs mer: De tre vännerna och historien om dataspelet Stugan

Algoritmerna rankar olika bilder

Den första bedömer skillnaden mellan den bild som nätverket började med och slutresultatet, och väljer ut bilderna med minst skillnad. Den andra bedömer realismen i bilderna. Utifrån de bilder som algoritmerna valt ut som bäst har Intels forskare satt ihop en ny grafik till dataspelet.

Och resultatet är slående: spelets grafik blir betydligt mer realistisk, Intel själva kallar den fotorealistisk. Den lite animerade känslan i många dataspels grafik ersätts av vad som ser ut mer som en film från vilken gata som helst. Skillnaden syns tydligast i rörlig bild, som i videon nedan:

Den som vill ha en mer djupgående förklaring av hur tekniken fungerar kan läsa forskarnas egen artikel ” Enhancing photorealism enhancement” här.

Henning Eklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer