Populärteknik

Ingenjören skapade en ryggsäck med propellrar

Tolv elmotorer på 7 kW vardera driver sex propellerpar. Foto: Ascend Dynamics
Bakom företaget Ascend Dynamics står ingenjören Daniel Gant. Foto: Ascend Dynamics

Sex par kontra-roterande träpropellrar på ryggen räcker för att lyfta testdockan. Batteritiden begränsar dock den första prototypen.

Publicerad

Tekniken behövde mogna för att ta så kallade jetpacks vidare – men under 10-talet lossnade det, med flera alternativ för de som vill kunna flyga fritt utan att vara inneslutna i en farkost.

Ett exempel var Nya Zeelands Martin Jetpack. Där gav två nedåtriktade fläktar en topphastighet på 100 km/h, sedan dess har dock företaget gått i stå. Yves Rossy höjde ribban ytterligare. Hans rigg med fyra små jetmotorer gjorde det bland annat möjligt för schweizaren att 2013 formationsflyga med ett bombplan i 250 km/h på 1 350 meters höjd.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här