Ingenjören skapade en ryggsäck med propellrar

2022-04-12 07:12  

Sex par kontra-roterande träpropellrar på ryggen räcker för att lyfta testdockan. Batteritiden begränsar dock den första prototypen.

Tekniken behövde mogna för att ta så kallade jetpacks vidare – men under 10-talet lossnade det, med flera alternativ för de som vill kunna flyga fritt utan att vara inneslutna i en farkost.

Ett exempel var Nya Zeelands Martin Jetpack. Där gav två nedåtriktade fläktar en topphastighet på 100 km/h, sedan dess har dock företaget gått i stå. Yves Rossy höjde ribban ytterligare. Hans rigg med fyra små jetmotorer gjorde det bland annat möjligt för schweizaren att 2013 formationsflyga med ett bombplan i 250 km/h på 1 350 meters höjd.  

I dag tror många att framtiden tillhör evtol, eldrivna farkoster som startar och landar vertikalt. Ascend Dynamics i Wisconsin använder besläktad drönarteknik för att lyfta bolagets första "jetpack" – ett stort antal koordinerade propellrar.

Läs mer: Så vill de skaka om prisbilden med innovativ helikopter

Bakom startupföretaget står ingenjören Daniel Gant, och under ett år har han byggt på prototypen i sin lilla hemby Poplar, skriver New Atlas.

Skypack V1 utgörs av ett ramverk av svetsad aluminium. På varje sida sticker tre armar ut krönta av ett par kontra-roterande träpropellrar. De drivs av 12 stycken elmotorer på 7 kW vardera, vilket ger en maximal sammantagen kraftleverans på 84 kW.

Riggen väger 36 kg och ska bäras som en ryggsäck. I dagsläget sker provflygningar bara med en testdocka, som tillsammans med sin träställning kommer upp i en vikt på 77 kg. Litiumpolymerbatteriet på 1,82 kWh ger bara en flygtid på två minuter. Daniel Gant planerar redan för den andra prototypen, som förväntas väga närmare 45 kg – och då borde kunna lyfta en person på 90 kg. Dock med samma flygtid.

Men genom att ersätta aluminiumkonstruktionen med kolfiber tror ingenjören att lasten skulle kunna ökas till 136 kg. Och med en inbyggd generator ombord så borde flygtiden kunna överstiga 30 minuter, enligt Gant.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer