Populärteknik Hur görs skarven mellan berg- och sänktunnel? TEKNIKFRÅGAN. Hur bygger man skarven mellan berg- och sänktunnlar? I Ny Tekniks spalt Teknikfrågan är det ni läsare som reder ut knepiga frågor. Charlotta von Schultz Publicerad 22 jan 2014 kl 09.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annonse Läsarfråga: Jag pratade om Citybanan, som byggs i Stockholm, med en av Teknikklasserna häromdagen när en fråga kom upp som ingen av oss kunde hitta något svar på. Hur bygger man skarven mellan bergtunneln och sänktunneln? Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ nyheter populärteknik teknikfrågan Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Cisco samarbetar med Nvidia – stärker cybersäkerheten med hjälp av ai Hypershield är namnet på en ny Cisco-lösning som ska ge molnet och datacenter ett bättre skydd när vi träder in i ai-eran.
Drömgränsen: Elbilen klarade 100-milatur i verkliga förhållanden En riktig långresa och ett nytt drömmål uppnått. Nio har visat att deras ET7 med det nya 150 kWh-batteriet klarar över 100 mils räckvidd vid verklig körning.
Stockholm får miljözon: ”Först i världen att porta bensin- och dieselbilar” EU-kommissionen har nu godkänt Stockholms nya miljözon som innebär att bensin- och dieselbilar portas, rapporterar lokaltidningen Mitti.