Populärteknik

Högst 30 i stan

András Várhelyi och Christer Hydén, trafikforskare. Foto: Kaianders Sempler

Bilar borde inte få köra fortare än 30 km/h i stadsmiljö, säger Lundaforskare. Det skulle innebära avsevärt färre olyckor och bättre miljö men bara obetydligt längre restider.

Publicerad

– Hela staden skulle vinna på lägre hastigheter, samtidigt som nackdelarna är minimala. Under 30 km/h är dödsrisken nära noll. Vid 50 km/h är risken för att dö eller skadas allvarligt cirka 20 gånger större. 

Det säger András Várhelyi, trafikforskare vid Lunds Tekniska Högskola som tillsammans med kollegorna Åse Svensson och Christer Hydén analyserat och sammanställt de senaste årens forskning om trafikhastigheter och hållbarhet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här