Populärteknik

Harley-Davidson har presenterat sin elcykel Serial 1

Serial 1. Foto: Serial 1 Cycle Company
Bakljusen på Serial 1 sitter i höjd med kedjan. Inte den vanligaste placeringen av bakbelysning. Foto: Serial 1 Cycle Company
Detaljbild Serial 1. Foto: Serial 1 Cycle Company
Serial 1 snett framifrån. Foto: Serial 1 Cycle Company
Detaljer på ramen som visar batteriets kapacitet. Foto: Serial 1 Cycle Company
Hur kan navet på en Serial 1 tänka se ut? Jo så här. Foto: Serial 1 Cycle Company
Serial 1 i sin helhet. Foto: Serial 1 Cycle Company
Detaljer på styret. Foto: Serial 1 Cycle Company

Produktionsmodellen är en hyllning till Harley-Davidsons första motorcykel. Elcykeln tillverkas av nya bolaget Serial 1 Cycle Company.

Publicerad

Förra året tvingades Harley-Davidson revidera ner sin säljprognos, och förhoppningen att deras elmotorcykel skulle generera intäkter lär ha grusats när de tvingades pausa tillverkningen av Livewire, detta efter problem med elmodellens laddfunktion.

Bolagets 2010-tal var inte utan problem, och hittills har 20-talet bjudit på personalnedskärningar. Nu ser Harley-Davidson elcyklar som en potentiell inkomstkälla för att få svarta siffror i bokföringen. Redan förra året visade mc-tillverkaren upp ett tre cykelprototyper. Då var de hemlighetsfulla kring produkterna, men nu har Harley presenterat en prototyp av sin första elcykel tänkt för serieproduktion, detta under varumärket Serial 1 Cycle Company.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här