Harley-Davidson har presenterat sin elcykel Serial 1

2020-10-30 13:56  

Produktionsmodellen är en hyllning till Harley-Davidsons första motorcykel. Elcykeln tillverkas av nya bolaget Serial 1 Cycle Company.

Förra året tvingades Harley-Davidson revidera ner sin säljprognos, och förhoppningen att deras elmotorcykel skulle generera intäkter lär ha grusats när de tvingades pausa tillverkningen av Livewire, detta efter problem med elmodellens laddfunktion.

Bolagets 2010-tal var inte utan problem, och hittills har 20-talet bjudit på personalnedskärningar. Nu ser Harley-Davidson elcyklar som en potentiell inkomstkälla för att få svarta siffror i bokföringen. Redan förra året visade mc-tillverkaren upp ett tre cykelprototyper. Då var de hemlighetsfulla kring produkterna, men nu har Harley presenterat en prototyp av sin första elcykel tänkt för serieproduktion, detta under varumärket Serial 1 Cycle Company.

I sitt pressläpp erkänner Harley-Davidson att de vill få in en fot på den globala elcykelmarknaden, som omsatte cirka 133 miljarder kronor förra året – och förväntas öka med sex procent årligen mellan 2020 och 2025.

Serial 1 – en hyllning till första motorcykelmodellen

Namnet Serial 1 Cycle Company anspelar på företagets äldsta motorcykelmodell "Serial Number One" som tillverkades 1905-1906. Motorn på 440 kubik levererade 4 hk – eller 3 kW, vilket gav en toppfart på 56 km/h.

Detaljbild Serial 1. Foto: Serial 1 Cycle Company

Och den nya elcykeln torde inte ligga långt därifrån, men Harley-Davidson har ännu inte avslöjat några specifikationer kring batteri, räckvidd eller toppfart. Hugade spekulanter får vänta till våren 2021 då cykeln släpps på marknaden.

Läs mer: Hävdar att han är snabbast på cykel – men hon har rekordet

Elcykeln skapades som ett så kallat skunkworks-projekt bland Harleys produktutvecklare, som huserade ett antal cykelentusiaster. Och med sina ballongdäck har elcykeln dimensioner som påminner något om Harleys första motorcykel. Enligt Serial 1 Cycle Company använder de den mest avancerade tekniken som finns tillgänglig och har samtidigt skapat en produkt som sägs vara intuitiv.

Electrek påpekar att prototypen tycks ha samma bältdrivning som elmotorcykeln Livewire, Gates Carbon Drive.

John Edgren

Mer om: Elcykel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer