Här flyger första hybridplanet

2015-01-15 11:58  
Hybridplanet har en elmotor på tio kW och en kolvmotor på sju kW. Foto: University of Cambridge

Boeing har varit med och utvecklat ett flygplan som både drivs av el och bensin.

Strax för jul lyfte ett litet plan som både har en el- och en kolvmotor från Sywell Aerodrome i Storbritannien . Enligt universitetet i Cambridge som utvecklat planet tillsamman med Boeing var det första gången ett hybridplan gjorde en tur i luften.

Med den motorkombinationen använder planet 30 procent mindre bränsle än motsvarande plan med enbart en bensinmotor. Syftet med projektet är att skaffa erfarenhet av att konstruera större hybridplan och på sikt kanske helt eldrivna passagerarplan.

Det stora problemet med eldrivna plan är batterierna.

- Fram till nyligen har de varit för tunga och haft för låg energikapacitet. Men med nyutvecklade liltiumpolymerbatterier är hybridplan nu möjliga att bygga, säger Paul Robertson från Cambridge University i ett pressmeddelande.

Planet som används är en ombyggd version av det tjeckiska Song SSDR som normalt drivs av en bensinmotor. I hybridversionen finns både en kolvmotor på sju kilowatt och en elmotor på tio kilowatt som får sin energi från 16 stora litiumpolymerbatterier placerade i vingarna.

Vid start och kraftiga stigningar används båda motorerna för att ge maximal dragkraft. Men i planflykt kan piloten använda valfri motor. När bensinmotorn är inkopplad driver den både propellern och sätter snurr på elmotorn som då fungerar som generator och laddar batterierna.

Då planet har två motorer kan det användas som plattform för testar av olika elmotorer och bränslen för explosionsmotorer.

- Om då den ena motorn slutar fungera kan den andra kopplas in, säger Paul Robertson i en video.

Men vägen fram till stora eldrivna passagerarplan är lång.

Om alla motorer och allt bränsle i ett modernt jetplan ersattes av elmotorer och batterier skulle det få en flygtid på omkring tio minuter, skriver universitetet.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer