Här flyger de med biobränsle i tanken

2016-11-16 11:39  
Foto: Alaska Airlines

Flygbolaget Alaska Airlines har genomfört sin första flygtur för vanliga passagerare med biobränsle. Bränslet släpper ut 70 procent mindre koldioxid än med fossilt bränsle.

Artikeln har uppdaterats. När planet från Seattle-Tacoma International Airport till Reagan National Airport, i Washington D.C lyfte var 20 procent av bränslet skapat av resprodukter från skogsindustrin. Det grönare flygplansbränslet är baserat på isobutanol, som utvunnits ur rester från trä. Bränslet, som går under namnet Gevo’s Alcohol-to-Jet fuel, eller ATJ, är resultatet av ett samarbete mellan flera olika flygaktörer som letts av Washington State University.

– Vi i flygindustrin, och vi på Port of Seattle, förstår att klimatförändringarna är på riktigt. Vi förstår att global uppvärmning inte är en bluff. Och vi förstår att vi har ett ansvar för att leda utvecklingen framåt, säger John Creighton, chef för Port of Seattle (där både hamn och flygplats ingår) på Alaska Airs webbplats.

Även i Sverige pågår arbetet med biobränsle för flyg, till exempel genom att betala en dyrare biljett för att flygbolaget ska blanda in mer biobränsle i tanken.

Läs mer: 

Läs mer: ”Biobiljett” ska tanka plan med biobränsle

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt