Populärteknik

Här är Marcus Ericssons Formel 1-motor

1. Motorn i Marcus Ericssons F1-bil med namnet Energy F1 Power Unit kommer från Renault . Foto: Renault
2. Motorn som har sex cylindrar är på 1,6 liter och ger 600 hästkrafter. Foto: Renault
3. Den turboladdade motorn med direktinsprutning väger 145 kg och får köras med maximalt 15 000 varv per minut. Foto: Renault
4. Motorn har fyra ventiler per cylinder och ett avgasrör. Foto: Renault
5. Motorn har kompletterats med de två systemen MGU-H och MGU-K för energiåtervinning. Foto: Renault
6. Principskiss för energidistributionen under accelleration. Foto: Renault
7. Så körs motorn under en omkörning. Foto: Renault
8. Under inbromsning omvandlas röreleseenergi till elektricitet som lagras i ett batteri. Foto: Renault
9. Caterham har ännu inte presenterat årets chassi men bekräftat att motorn kommer från Renault. Foto: Renault
10. Marcus Ericsson blir den första svensken som tävlar i Formel 1 sedan 1991. Foto: marcusericsson.com

När Marcus Ericsson kör sitt första F1-lopp har han en racermotor av en helt ny generation i sin bil.

Publicerad

16 mars kör Marcus Ericsson sitt första Formel 1-lopp som flaggas av på Albert Park Circuit i Australien. Hans stall Caterham har ännu inte presenterat sin bil för årets tävlingssäsong men har meddelat att motorn som ska användas är Renaults Energy F1 Power Unit. Den tillhör en helt ny generation turboladdade racermotorer med direktinsprutning som skiljer sig mycket från förra årets modeller.

Antalet cylindrar har exempelvis reducerats från åtta till sex med en volym på 1,6 liter och ett högsta varvtal på 15 000 varv/minut.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här