Här är Marcus Ericssons Formel 1-motor

2014-01-24 15:09  

När Marcus Ericsson kör sitt första F1-lopp har han en racermotor av en helt ny generation i sin bil.

16 mars kör Marcus Ericsson sitt första Formel 1-lopp som flaggas av på Albert Park Circuit i Australien. Hans stall Caterham har ännu inte presenterat sin bil för årets tävlingssäsong men har meddelat att motorn som ska användas är Renaults Energy F1 Power Unit. Den tillhör en helt ny generation turboladdade racermotorer med direktinsprutning som skiljer sig mycket från förra årets modeller.

Antalet cylindrar har exempelvis reducerats från åtta till sex med en volym på 1,6 liter och ett högsta varvtal på 15 000 varv/minut.

Motorn är på 600 hästkrafter men den efekten kan ökas momentant med 160 hästkrafter med hjälp av ett nytt energiåtervinningssystem som består av två enheter som ersätter tidigare års så kallade KERS. Den ena delen heter MGU-H där avgaserna sätter snurr på en generator som laddar batterierna. Den andra komponenten är MGU-K som omvandlar energin fån inbromsningar till batteriel.

Under ett varv får dessa återvinningssystem användas under 33 sekunder per varv jämfört med förra årets KERS-begränsning på sex sekunder.

Då fungerar generatorerna i MGU-enheterna som elmotorer och ger bilen en extra skjuts.

Under hela 2014 får bara fem motorer användas per förare som får göra av med 100 kg bränsle per tävling.

Det nya reglementet är så radikalt nytt att F1-deltagarna inte längre vill kalla bilarnas drivsystem för "motor" utan väljer i stället namnet "Power Unit".

- Tidigare har motortillverkarna tävlat om att ha högst effekt men nu gäller det att ha den mest intelligenta energihushållningen, säger Naoki Tokunaga, som är Renaults motorchef för F1, till Wired.

Caterham har hittills under sina fyra F1-säsonger inte lyckats ta en enda tävlingspoäng och för Marcus Ericsson är det alltså debut. Men han är ändå optimistisk.

- Det är en fördel för mig att reglerna gjorts om i år. Nu får även de erfarna killarna börja om på noll. Det här är en otrolig möjlighet, den tänker jag ta vara på, säger Marcus Ericsson till Aftonbladet.

Specifikation för nya F1-motorn

(Källa: Renault)

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer