Här är den skärmflygande bilen

2013-11-07 13:16  
På tre minuter förvandlas Skyrunner från en bil till en flygfarkost. Foto: Skyrunner

En ny bil som tar sig upp i luften med en flygskärm är snart klar till försäljning.

Flera mer eller mindre färdigutvecklade flygande bilar som Transition och Aeromobil har presenterats de senaste åren. De kräver flygcertifikat och kommer att kosta omkring två miljoner kronor om och när de börjar säljas.

En enklare konstruktion är att förse en bil med flygskärm. Det blir billigare och kräver flyglicenser som kan tas på en vecka.

2009 flög en sådan från London till Timbuktu och efter den expeditionen fanns planer på att utveckla konceptet till en kommersiell flygbil.

Det är nu gjort och under första halvåret 2014 ska Skyrunner börja säljas för motsvarande 775 000 kronor, enligt den amerikanska tillverkarens webbplats.

Bilen är byggd som en så kallad Buggy och kan köras på de flesta underlag. På bara tre minuter ska den kunna förvandlas till en propellerdriven flygfarkost som kan starta och landa på vägar, åkrar, sandstränder och i öknar.

Bilen är försedd med en enliters Ecoboostmotor från Ford som ger 125 hästkrafter. På marken ska det ge en toppfart på 185 km/h och en acceleration till 100 på 4,3 sekunder. I luften uppges marschfarten till 56 km/h och en maximal flyghöjd på 4 500 meter. Med 30 liter i tanken blir räckvidden i luften upp till 320 km.

Liksom alla andra skärmflygekipage är Skyrunner utrustad med en fallskärm som ska ge en säker landning om något oförutsett händer i luften. En konkurrent till Skyrunner är den amerikanska skärmflygande bilen Maverick som säljs för omkring motsvarande 600 000 kronor.

<iframe width="468" height="264" src="//www.youtube.com/embed/ksIpOQgDCUA?feature=player_detailpage" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer