Populärteknik

Här är allt vi vet om Xbox Series X och S

Foto: Microsoft
Xbox Series S.
Xbox Series X. Foto: Microsoft
Dirt 5 till Xbox Series X. Foto: Codemasters
Så här ser den ut, Microsofts Xbos Series X. Foto: Microsoft
Xbox-chefen Phil Spencer presenterar Project Scarlet, det vill säga nästa Xbox. Foto: TT/AP
Nästa Xbox kallas än så länge Project Scarlett. Foto: Microsoft
Master Chief i Halo Infinite Foto: Microsoft

Kapplöpningen mellan Sony Playstation och Microsoft Xbox är i full gång. Här publicerar vi alla rykten och nyheter om Xbox Series X och Series S.

Publicerad Uppdaterad

2020-09-09: Så mycket kostar Xbox Series X

Xbox Series X har säljstart den 10 november 2020, och går att förhandsboka från den 22 september, meddelar Microsoft.

Lanseringen blir global och de svenska priserna är nu officiella:

  • Xbox Series X: 5 695 kronor.
  • Xbox Series S: 3 595 kronor.

Samtidigt kommer prenumerationstjänsten Xbox Access lanseras i Sverige där du får spelkonsolen och ett medlemskap i Game Pass Ultimate. Det amerikanska priset ligger på 25 respektive 35 dollar i månaden beroende på om du vill ha en Series S eller Series X, och bindningstiden är på två år.

2020-09-08: Första bilden på billigare Xbox Series S

Nästa generations spelkonsol för 299 euro? Japp, så billigt kan du komma undan om du väljer Xbox Series S, en av två nya spelkonsoler Microsoft släpper om en sisådär två månader.

Ställd på högkant gör det svarta fläktgallret på en i övrigt vit enhet att den ser mer ut som en högtalare än en spelmaskin. Och det lägre priset gör förstås att du inte kan riktigt kan räkna med samma prestanda i som den biffigare Xbox Series X, som ryktas få priset 499 euro. Å andra sidan är Series S till storleken 60 procent mindre än Series X.

Båda modellerna sägs få premiär 10 november, enligt sajten Windows Central.

Den ska kunna pressa fram 1440p, som kan skalas upp till 4k, klarar en bilduppdatering på 120 Hz, och har stöd för renderingstekniken på alla spelares läppar det senaste året, raytracing.

Den stora nackdelen så här på förhand är lagringsutrymmet, som bara uppgår till drygt 500 gigabyte. Eftersom Series S saknar stöd för fysisk media, till skillnad från den blurayläsare som sitter i Series X, så är det nedladdning av titlar som gäller. Med tanke på att en enda titel kan ta omkring 100 gigabyte i anspråk så lär det ganska omgående uppstå ett behov av att köpa till extern lagring.

I vilket fall som helst är priset på både Xbox Series S och Series X lägre än många befarat. Nu väntar alla på att Sony ska avslöja vad vi måste betala för en Playstation 5.

2020-08-12: Xbox Series X släpps i november - men Halo försenas

Ett steg framåt och två steg bakåt för Microsoft. För samma dag som företaget bekräftade att Xbox Series X - den stora utmanaren till Playstation 5 - släpps i november så kom beskedet att det tunga lanseringsspelet Halo Infinite dröjer till 2021.

I ett brev till fans av spelserien skriver Chris Lee, studiochef på Halo-utvecklaren 343 Industries, att förseningen bland annat har att göra med utbrottet av coronaviruset. Den förklaringen har dock mötts med misstänksamhet. Beskedet kommer nämligen bara veckor efter att 343 Industries bjöd på en stor och påkostad demonstration av Halo Infinite, som inte alls gick som 343 tänkt sig. Reaktionerna på demonstrationen har till övervägande del varit negativa.

Samtidigt har ett antal amerikanska journalister - inte minst Bloombergs Jason Schreier - på senare år granskat arbetsmiljön på stora spelstudior. Schreier har bland annat avslöjat hur utvecklare som Rockstar Games (Grand Theft Auto) och Naughty Dog (The Last of Us) pressat sina anställda. Därför är det inte så överraskande att Chris Lee hänvisar till ”våra medarbetares välmående” som ytterligare en förklaring tilll förseningen.

Xbox Series X tycks för övrigt inte vara den enda konsolen Microsoft släpper senare i år. En enklare variant, Xbox Series S, ser också ut att vara på gång. Båda versionerna måste nu klara sig utan Halo Infinite som draghjälp vid premiären.

2020-05-29: Xbox Series X inte sista konsolen från Microsoft

Senare i år kommer Microsofts nästa spelkonsol Xbox Series X att nå marknaden. Men det ser inte ut att vara företagets sista konsol – som rykten gjort gällande.

I en intervju med Wired säger Xbox-chefen Phil Spencer att han inte tror att det är den sista spelkonsolen de tillverkar.

– Jag tror att vi kommer att tillverka fler spelkonsoler som kommer att ge en härlig upplevelse, säger Spencer, efter en utläggning om att han själv uppskattar att spela spel via sin tv.

2020-05-29: Xbox Series X bakåtkompatibilitet ger hdr-stöd

Xbox Series X kommer att släppas med stöd för tusentals speltitlar från tidigare konsolgenerationerna Xbox, Xbox 360 och Xbox One. Ett besked som glädjer många Xbox-fans.

Men det här handlar inte om en bakåtkompatibilitet som det brukar vara – man kan vänta sig lite mer än så. I veckan meddelade nämligen Jason Ronald, chef för programhantering på Series X att de äldre spelen kommer få stöd för hdr-färg. Det vill säga, nuvarande sdr-spel kommer får en ”nästa generations-behandling” som gör att de visas i hdr-kvalitet. Utvalda speltitlar kan också vänta sig snabbare bildhantering. De kommer gå från 30- till 60 fps eller från 60 till 120 fps.

Mer om detta kommer Microsoft att berätta när vi närmar oss lansering av konsolen.

2020-05-07: Första klippen ur Xbox Series X-spel

Microsoft har i programmet Inside Xbox visat en hel hoper klipp från kommande Xbox Series X-spel. Bland dem rallyspelet Dirt 5, en ny del i Yakuza-serien som får undertiteln Like a Dragon, Madden 21 och så det hett emotsedda Assassin's Creed: Valhalla (inklusive en vacker rendering av Stonehenge). Vi fick också stifta bekantskap med polska psykologiska thrillern The Medium som hämtat både inspiration och erfarenhet från klassiska skräckspelet Silent Hill 2: den berömde spelkompositören Akira Yamaoka hjälper nämligen studion Bloober i utvecklingsarbetet.

Utöver detta bestod Inside Xbox av gott om spel med högkalibriga vapen, mutantdinosaurier, rymdskepp och japansk animeaction. Otäckast var kanske Scorn, som såg ut som något H.R. Giger hade kunnat sätta sin signatur på om han fortfarande varit i livet.

För den som vill ha något stillsammare verkar gåtfulla Call of the Sea vara ett intressant alternativ.

Tog man del av Inside Xbox för att få en första inblick i hur prestandan i en Xbox Series X kommer att förändra spelupplevelser fanns det anledning att bli en aning besviken. Spelklippen var ofta för korta och klippta i ett så högt tempo att det var svårt bilda sig en uppfattning. Men färgerna, ljuset och detaljerna i till exempel Dirt 5 kändes imponerande. Racingspel är ofta tacksamma som showcase för en ny generation spelgrafik. Studion Codemasters bekräftade dessutom i en intervju i programmet att spelet kan köras i 4k-upplösning med 60 fps. Det ska också gå att pressa till 120 fps, men där specificerade inte Codemasters till vilken upplösning.

Titlarna som visades i Inside Xbox hade Microsoft försett med etiketten "optimerad för Xbox Series X". Det innebär att de använder någon eller flera de egenskaper som med Series X gör debut i en Xbox-konsol. Det kan vara raytracing, 120 fps eller snabba laddtider via SSD-lagringen. Men det kan också vara 4k-upplösning, en möjlighet som redan finns med Xbox One X.

Det mest uppfriskande med visningen var förmodligen att flera av spelen som demonstrerades får stöd för Microsofts nya smart leverans-funktion. Både Dirt 5, Yakuza: Like a Dragon och Assassin's Creed: Valhalla kommer med smart leverans. Det innebär att den som köper spelet kan välja om den vill spela det på Xbox One eller Xbox Series X. Det gäller även om man köper spelet på fysisk blurauskiva. Skivan - och spelet - fungerar automatiskt på bägge konsolerna.

Något vi inte fick se var spel från Microsofts interna spelstudior. Dessa ska visas i ett nytt avsnitt av Inside Xbox i juli.

Nedan kan du se klipp från ett antal av de titlar som kommer till Xbox Series X.

2020-03-17: Massor av godbitar om Xbox Series X

Om du vill veta exakt vilken typ av kraftfull hårdvara Xbox Series X består av kan du scrolla ner en liten bit. Men kanske är du mer intresserad av hur hårdvaran förändrar spelupplevelsen? Här är några godbitar:

* Kortare laddningstider. Xbox Series X är gjord för att så mycket som möjligt förkorta väntetider. Microsoft har publicerat en video där samma spel körs på Xbox One X (den senaste Xbox-konsolen som finns på marknaden nu) och Xbox Series X. Kolla själv:

* Quick resume. Det är en funktion som gör att man kan fortsätta spela där man avbröt/pausade senast, oavsett om man avslutat applikationen. Även här har Microsoft en video som visar hur det fungerar:

* Bakåtkompatibilitet. Okej, det har varit känt sedan ett bra tag att många spel till Xbox, Xbox 360 och Xbox One-familjen fungerar på Xbox Series X. Men en ny - och häpnadsväckande - detalj är att Microsoft kan förse gamla titlar med hdr (high dynamic range, som ger en bättre visuell återgivning) tack vare maskininlärning. Längst ner i den här texten rapporteras det att det 16 år gamla Fusion Frenzy begåvats med hdr .

* Vill du veta mer om Xbox Series X, hur stor den faktiskt är och vad den kan göra? Youtube-profilen Austin Evans är en av de få som fått testa. Hans video ser du här nedan:

2020-03-17: Här är alla specifikationer för Xbox Series X

Microsoft har nu presenterat vilken typ av hårdvara Xbox Series X består av. Här är specifikationerna.

  • Processor: 8 kärnor, 3,8 GHz (eller 3,66 GHz med hypertrådteknik, så kallad SMT) Specialbyggd version av Zen 2 från AMD.
  • Grafikprocessor: 12 teraflops, 52 beräkningsenheter (CU) på 1,825 GHz. Specialbyggd RDNA 2-grafikprocessor.
  • Upplösning (krets): 7nm enhanced.
  • Minne: 16 GB GDDR6 med 320mb buss.
  • Minnesbandbredd: 10GB vid 560 GB/s, 6GB vid 336 GB/s.
  • Intern lagring: 1 TB specialbyggd NVME SSD.
  • Extern lagring: 1 TB expansionskort (matchar den interna lagringen exakt).
  • External Storage: USB 3.2 External HDD Support
  • Optisk läsare: 4K UHD bluray.
  • Prestandamålsättning: 4K med 60 FPS, upp till 120 FPS.

2020-03-12: E3 inställt – Microsoft planerar digitalt Xbox-event

Igår kom nyheten om att spelmässan E3 ställs in. Detta på grund av oro för det nya coronaviruset.

Microsoft hade planer på att presentera nya detaljer om kommande spelkonsolen Xbox Series X där. Så blir alltså inte fallet. Istället meddelande Xbox-chefen Phil Spencer att Microsoft kommer att hålla ett eget digitalt event. Mer detaljer om det kommer kommande veckor, skriver han.

Även spelutvecklarkonferensen GDC har stött på coronatrubbel – och är framflyttad till sommaren. Även här skulle Microsoft medverka. Så det blir ett digital event även nu. Det kommer gå under namnet Game Stack Event och pågå mellan 17-18 mars. Så är du nyfiken på lite Xbox-nyheter ska du vara redo den 18 mars 11:40 PDT (klockan 19:40 i Sverige) då programpunkten ”Xbox Series X + Project xCloud = New Chapter in Gaming” genomförs. Lite senare samma dag har de en programpunkt som avhandlar den spännande tekniken raytracing.

2020-02-24: Xbox Series X får GPU på 12 teraflops

Xbox Series X får en grafikprocessor som klarar 12 teraflops. Det är den stora nyheten i ett blogginlägg skrivet av Xbox-chefen Phil Spencer.

12 teraflops är två gånger mer kraftfullt än i mellangenerationsutgåvan Xbox One X och åtta gånger mer prestanda än i den ursprungliga Xbox One-konsolen.

Spencer bekräftar också att Xbox Series X bygger på ombyggda processorer från AMD, med Zen 2- respektive RDNA 2-arkitektur.

Phil Spencer påminner dessutom om att Series X får hårdvaruaccelererad raytracing och en annan renderingsteknik som kallas variable rate shading (VRS). Microsoft tänker använda en variant av VRS som företaget har patent på. Han beskriver dock tekniken på ett sätt som kan sägas vara generellt för VRS i stort: ”istället för att använda gpu-cykler i samma usträckning för varje pixel på skärmen, så kan utvecklare prioritera enskilda effekter eller specifika spelkaraktärer. Den här tekniken ger mer stabil bilduppdatering och högre upplösning utan att påverka bildkvaliteten”.

En annan intressant nyhet är något Microsoft kallar ”smart leverans”: spel ska kunna fungera på både Xbox One och Xbox Series X. Detta är inte samma sak som den bakåtkompatibilitet som Microsoft utlovat. Vad det istället innebär är att den konsument som köper (till exempel) kommande Halo Infinite ska kunna spela samma exemplar på både Series X och Xbox One. Spelet anpassar sig automatiskt till den prestanda konsolen har. ”Det säkerställer att du bara behöver köpa spelet en gång”, skriver Spencer.

Denna smarta leverans kommer att gälla alla titlar som ges ut av Xbox Game Studios, men Spencer uppger att tekniken kommer att vara tillgänglig för alla förläggare.

På tal om bakåtkompatibilitet: spel till Xbox, Xbox 360 och Xbox One kommer att fungera till Series X. Dags att damma av Project Gotham Racing 2 med andra ord.

Liksom Sony och Playstation 5 ägnar Microsoft mycket möda åt att upplevelsen med Xbox Series X ska vara snabbare och snärtigare än tidigare. ”Med vår nästa generations SSD så är nästan varenda aspekt av spelandet förbättrad. Spelvärldarna är större, mer dynamiska och laddas på ett ögonblick”, skriver Phil Spencer, som också påminner om att Series X har stöd för 120 fps.

Sony och Microsoft släpper Playstation 5 respektive Xbox Series X senare i år.

2019-12-13: Så ser Xbox Series X ut

Till julhelgen 2020 kommer Microsoft att lansera nästa generations Xbox. Tidigare har konsolen gått under namnet ”Project Scarlett”. Men nu har den fått sitt officiella namn: Xbox Series X, läs mer om den här.

Förutom namnet har Microsoft nu också visat hur Xbox Series X kommer att se ut. En hög, kantig, svart låda som påminner lite om en gamingdator. Du ser den i bildspelet ovan.

2019-08-13 Microsoft lovar snabbare laddtider och skärmuppdatering

På jättemässan E3 i juni gav Microsoft en försmak av vad som komma skall. Få detaljer om hårdvaran i nästa generations Xbox avslöjades under presskonferensen, men teknikjätten utlovade att den kommande maskinen ska vara fyra gånger så snabb som dagens Xbox One X.

I en färsk intervju med Gamespot berättar nu Xbox-chefen Phil Spencer lite mer om "Xbox Two". I fokus ligger framför allt tre saker: snabbare laddtider, högre uppdateringsfrekvens - och bakåtkompatiblitet.

– Vi fokuserar på att få till otroligt snabba laddtider så att spelen ska kunna köras med högsta möjliga uppdateringsfrekvens. Folk älskar att spela i 60 bildrutor per sekund, så att få spelen att kunna köras med 4k-grafik i 60 fps är ett viktigt designmål för oss, säger Phil Spencer.

Microsofts beslut att ge Xbox One stöd för bakåtkompatiblitet har hyllats av såväl spelare som teknikmedia. Föga förvånande kommer man att spinna vidare på detta. Två intressanta detaljer är att befintliga kontroller ska kunna användas till "Xbox Two" - eller Scarlett som den officiellt kallas - samt att det ska vara möjligt att spela "över generationerna".

– Om du köper en ny Xbox ska det fortfarande vara möjligt att spela med vänner som har äldre maskiner, förutsatt spelet finns till bägge plattformar, säger Phil Spencer.

2019-04-17 Microsoft kontrar på Sonys PS5-nyheter

Igår berättade Sony om de första detaljerna kring deras kommande konsol Playstation 5. Det blir en kraftfull best med raytracing som Microsoft ska tampas emot.

Solen fick inte skina på PS5 ostört särskilt länge. Bara en timme senare kom nämligen Microsoft med sitt motdrag. Man droppade inte några detaljer kring sin kommande konsol Xbox Two. Däremot kom Microsoft med en uppmaning att lägga till "Titta på Xbox E3 Briefing", i kalendern. Den 9 juni klockan 22.00 (CET) är det dags för det hajpade eventet E3 i Los Angeles. Då väntas Microsoft berätta om detaljerna kring Xbox Two, som enligt rykten också påstås vara två konsoler.

Mycket pekar på stort streamingfokus hos Microsoft. Efter att Google presenterade Stadia, uppges Phil Spencer, Xbox-chefen, ha skickat ett mejl internt där han ska ha skrivit: ”Google went big today and we have a couple of months until E3 when we will go big.”

Ungefär: "Google gick ut hårt idag, och om några månader är det E3, då kommer vi slå på stora trumman".

Efter långt snickrande i det tysta, ser nu konsolkriget ut att vara igång.

2018-12-20 Xbox Two-konsoler kallas Anaconda och Lockhart – kommer i fyra varianter

Ännu ett rykte har nått internet gällande utvecklingen av Microsofts nästa Xbox-konsol och igen är det den högt ansedda Thurrott som berättar att nästa Xbox ryktas att lanseras i fyra varianter, skriver svenska spelsajten Gamereactor.

Enligt de obekräftade uppgifterna som Thurrott presenterar ska det nya Xbox-konceptet kallas ”Scarlet”, medan konsolerna som egna produkter har separata namn. Den kraftfulla arvtagaren till Xbox One X för spelentusiaster har fått arbetsnamnet ”Anaconda”, medan ”Lockhart” ska vara Xbox One S motsvarighet, vilket då innebär en billigare konsol.

Utöver detta ska Microsoft samtidigt utveckla två konsolvarianter som är fokuserade på molnbaserat spelande. Denna konsol kallar Microsoft ”Anthem”, men enligt Thurrott ska även en kraftigare molnkonsol också vara i utveckling som då kallas ”Anaconda Cloud”.

2018-12-10 Rykte: Xbox Two får Zen 2-kärna – levererar 4K-grafik och 60 bilder per sekund

Nya rykten om nästa Xboxs prestanda har börjat florera och avsändaren för detta är Brad Sams på Thurott, enligt Gamereactor. Hans källor menar att Xbox Two kommer släppas under 2020 och dess huvudprocessor blir en Zen 2 samt en än så länge ospecificerad GPU från AMD som ska vara anpassad för nästa generations konsoler.

Genom denna saftiga uppdatering i hårdvara vill Microsoft fortsätta hålla greppet om marknaden med att vara den kraftfullaste spelkonsolen.

Målet är att Microsoft ska kunna erbjuda 4K-grafik i 60 bilder per sekund. Vidare säger Brad Sams att Microsoft planerar att släppa flera versioner av konsolen, vilket går i linje med tidigare rykten. En av dessa versioner ska vara xCloud-baserad och alltså streama spel.

30-11-2018 Nästa Xbox ger spelutvecklare möjlighet att utveckla sina ”galnaste drömmar”

Efter att Microsoft har tappat fart jämfört med Sony kommer nu rapporter om att Xbox-teamet gett spelutvecklare nära fria händer att bygga spel som endast begränsas av deras ”galnaste drömmar”, rapporterar tech-sajten T3.

Bakgrunden ska vara att Microsoft bygger en konsol med oerhört kraftfull hårdvara för att konkurrera ut den kommande Playstation 5 i prestanda.

Enligt Youtubern boogie2988 ska Xbox-chefen Mike Ybarra i möte med spelutvecklare endast ha frågat efter vilken sorts projekt de vill ta sig an och sagt att budget inte skulle vara något problem.

2018-11-14 Phil Spencer bekräftar utveckling av ny konsol

Nyligen bekräftade Sony att de utvecklar Playstation 5 och nu har Xbox-chefen Phil Spencer, enligt Gamespot, deklarerat i en intervju med LevelUp att även Microsoft är i full färd med utvecklingen av en framtida Xbox.

I intervjun säger han att ”Jag ser i dag hur pass bra Xbox One X fungerar och när jag tittar på våra framtida planer blir jag väldigt uppspelt inför vad vi ska göra inom konsolområdet.”

2018-06-13 Nästa Xbox lanseras 2020 och har kodnamnet ”Scarlett”

Nästa Xbox från Microsoft har arbetsnamnet ”Scarlett”, enligt tech-sajten Thurrott.

Enligt källan till reportern ska nästa Xbox dyka upp först 2020 och kodnamnet Scarlett ska hänvisa till en produktfamilj. Om detta innebär att det kommer släppas flera versioner av samma konsol eller helt enkelt flertalet sidoprodukter är fortfarande oklart, men det bekräftar att Microsoft är i färd med att bygga nästa spelkonsol.