Hantverk och egen komposit bakom bra flyt

2014-07-29 06:00  

Västervik har landets enda kajaktillverkare. Här har Ingvar Ankervik ritat och tillverkat kajaker sedan barnsben. Hans kompositpaddel imponerade på Saabs chefskonstruktör av Draken-planet.

I taket på Vituddens kanotvarv, VKV, hänger tävlingskajaker som vunnit VM-medaljer bredvid långfärdare som rundat Kap Horn – två gånger. Lukten av lösningsmedlet styren dominerar och allt är täckt av damm förutom kajakerna som tillverkas här av Ingvar Ankervik, 76. Han byggde sin första kajak redan som 12-åring, och har sedan dess ritat klassiska modeller som Lisa, Kåre, Yoo-A-Kim och Seagull-varianterna.

Hans kompositer har väckt beundran både hos kajakfolket och Saabs flygplanskonstruktörer. Erik Bratt, pappan till Draken, var Ingvar Ankerviks paddelkompis på sjuttiotalet. I den vevan hade Viggen-planen haft flera vingbrottshaverier, och Bratt sökte alternativ till aluminium som visat sig känsligt för utmattningsbrott.

Ingvar Ankervik hade konstruerat ett paddelskaft i komposit av epoxi, lönn, kevlar och kolfiber, som imponerade på Saab-ingenjören.

– Han bad mig tillverka ett antal provlaminat som testades på Saab. Om de hade någon konkret nytta av mina erfarenheter vet jag inte, men paddeln vann OS-guld 1984.

Det svåraste med att rita en långfärdskajak är medsjöegenskaperna, menar Ingvar Ankervik. Han tycker sig ha lyckats hyggligt med modellen Seagull Elite, som han ritade till sig själv.

– Men så tog det också tio år.

Ingvar Ankervik pratar också om betydelsen av hög pc, prismatisk koefficient, som påverkar kajakens bärighet långskepps.

– Det yttre måttet på en kajak säger ingenting om stabiliteten. Det är bredden på vattenlinjen som är avgörande. Ju mindre våt yta, desto mindre motstånd, säger han.

VKV använder en ihålig glasfiber som kombineras med vanlig glasfiber och kolfiber. Den är starkare och också 40 procent lättare än vanlig kolfiber. Den billigare glasfibern används bara som ytväv.

Ingvar Ankervik muttrar att det finns mycket eskimåromantik i kajaksporten för tillfället.

– Inuiterna har långa kajaker med tunt ändskepp för att kunna jaga val utan att plaska.

För långfärdspaddling längs svenska kusten behövs helt andra egenskaper, menar han. Låg stäv för mindre vindfång, kortare för att klara krabb sjö, stor sittbrunn och gott om packutrymme.

Och det är den typen av kajaker som tillverkas på VKV. Det blir numera ungefär 150 om året.

VKV

Anställda: 5.

Ort: Västervik.

Grundat: 1924.

Vad är vad?

  • Kajak och kanadensare är båda kanoter. Kanadensaren är öppen och passar bäst i lugna sjösystem. I den täckta kajaken sitter man i botten ”nere i vattnet”, så den klarar skärgård och öppet hav. I kajaken används tvåbladiga paddlar, i kanadensaren enbladiga.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer