Populärteknik

Hantverk och egen komposit bakom bra flyt

Västervik har landets enda kajaktillverkare. Här har Ingvar Ankervik ritat och tillverkat kajaker sedan barnsben. Hans kompositpaddel imponerade på Saabs chefskonstruktör av Draken-planet.

Publicerad

I taket på Vituddens kanotvarv, VKV, hänger tävlingskajaker som vunnit VM-medaljer bredvid långfärdare som rundat Kap Horn – två gånger. Lukten av lösningsmedlet styren dominerar och allt är täckt av damm förutom kajakerna som tillverkas här av Ingvar Ankervik, 76. Han byggde sin första kajak redan som 12-åring, och har sedan dess ritat klassiska modeller som Lisa, Kåre, Yoo-A-Kim och Seagull-varianterna.

Hans kompositer har väckt beundran både hos kajakfolket och Saabs flygplanskonstruktörer. Erik Bratt, pappan till Draken, var Ingvar Ankerviks paddelkompis på sjuttiotalet. I den vevan hade Viggen-planen haft flera vingbrottshaverier, och Bratt sökte alternativ till aluminium som visat sig känsligt för utmattningsbrott.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här