Populärteknik

Han korsade Atlanten i en plywoodtunna

Jean-Jacques Savin på sin plywood-tunna. Foto: TT
Foto: TT

Utan segel eller motor lyckades fransmannen ta sig till Västindien. Med en snitthastighet på 3 km/h fick pensionären tillbringa 128 dagar i den tre meter långa tunnan.

Publicerad

Resan avgick från Kanarieöarna på annandagen 2018, och förra veckan nådde Jean-Jacques Savin den lilla ön Sint Eustatius i Västindien. Den långa restiden beror på att 72-åringen färdades i en stor brandgul tunna byggd av plywood. Fransmannen är förvisso en före detta fallskärmsjägare, men alla frågar sig vad som fick senioren att korsa Atlanten i en så udda farkost?

Savins svar är att han ville bevisa att en människa kunde överleva resan. Inspirationen väcktes när han läste boken Frivilligt skeppsbruten av Alain Bombard. 1952 bevisade den franske äventyraren att man kan korsa Atlanten i en liten båt helt utan mat och vatten. Bombard livnärde sig uteslutande på fisk och plankton under resan på 440 mil till Barbados, som tog drygt två månader.

Plywoodtunnan, som är täckt av ett hartslager, byggdes av franska tunnbindare – och riktmärket var att konstruktionen skulle klara av en späckhuggarattack. Farkosten är drygt tre meter lång och två meter bred, med plats för en säng, ett kök och ett blygsamt förvaringsutrymme. Tunnan saknar motor och segel. Savin förlitade sig istället på att vinden och havsströmmarna skulle ta honom över havet, vilket gav en snitthastighet på tre kilometer i timmen.

Gjorde regelbundna Facebook-uppdateringar

Precis som Bombard levde han på infångad fisk. Det enda undantaget var en flaska vitt vin som korkades upp på nyårsafton, tillsammans med ett block gåslever – samt en flaska rött som dracks på hans 72-årsdag. Fransmannen uppger att han slog ihjäl tiden de 128 dagarna genom att titta på fiskar genom sina fönster under vattenlinjen. Dock ska det tilläggas att han var uppkopplad mot internet och gjorde regelbundna Facebook-uppdateringar.

Huvuddelen av färden genomfördes utan större dramatik. Vid ett tillfälle tvingades han dock klättra ut ur tunnan för att navigera. För att underlätta med pappersexercisen hade Savin hoppats på att nå en fransk ö. Nu blev det istället holländska Sint Eustatius, som välkomnade hjälten med att bjuda på den första hotellnatten. Därifrån tog han med sig båten på ett fraktfartyg till Martinique, och hemresan till Frankrike blir med flyg.