Haltande landning för rymdtaxin

2013-10-31 14:33  
Dream Chaser Foto: Nasa

Ett första landningsprov med en liten uppföljare till rymdfärjorna slutade med ett krånglande landningsställ.

Dream Chaser är en tänkbar efterföljare till rymdfärjorna för transport av upp till sju astronauter till rymdstationen ISS. Farkosten utvecklas av Sierra Nevada Corporation, SNC, med bidrag från Nasa.

Den lilla farkosten, som endast är 9 meter lång och 7 meter mellan vingspetsarna, ska kunna skjutas upp med hjälp av en Atlas V-raket. Den har två egna raketmotorer som drivs av ett bränsle som är lättare att hantera än vanligt raketbränsle, och gör det möjligt att starta motorerna vid flera tillfällen. Populärt beskrivet är bränslet gummi och lustgas. Samma motorer ska användas av Virgin Galactics Space Ship Two för rymdturism.

Tanken är att Dream Chaser ska kunna landa horisontellt på vilken större landningsbana som helst. Värmeskölden är en betydligt enklare konstruktion än de keramplattor som användes på rymdfärjorna och byts i stora stycken. Den ska tåla ett flertal rymdfärder och har utvecklats vid Nasas Ames Research Center.

Vi det första försöket att landa den lilla farkosten, ibland kallad rymdtaxin, lyftes den till en höjd av ca 4000 m och glidflög sedan till Edwardsbasen och en av dess landningsbanor.

Allt gick enligt planerna tills landningsställen skulle fällas ut efter någon minut. Vänstra landningsstället krånglade, och farkosten gled haltande av banan.

SNC meddelade senare att besättningsutrymmet inte skadats och att Dream Chaser kan repareras för fortsatta tester.

Nasa hoppas att Dream Chaser kan vara klart för rymduppdrag till 2017.

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/QgdFotAkUEU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer