Hallandsåsen värsta teknikfloppen

2010-05-18 10:19  

De misslyckade försöken att borra sig igenom stenrösen är överlägset pinsammast i Ny Tekniks rankning av de skämmigaste tenikflopparna.

Nästan 5 000 läsare deltog i omröstningen och Hallandsåsborren Hallborr fick 46 procent av rösterna. På andraplats kom regalskeppet Vasa med 28 procent, följt av den krocksäkra Volvon som krockar som tog hem 14 procent av rösterna. På fjärde plats kom Döda fallet med 8 procent av rösterna och minst pinsam av allt är jordfräsen Jas som landade 4 procent av rösterna.

Avgörande för jordskredssegern tycks vara de upprepade missarna som kantat Hallandsåsen. Läsaren Martin beskriver fenomenet så här:

”Det värsta med Hallandsåsen är att man aldrig lärt av misstagen man gjorde tidigt utan bara fortsatt trycka in pengar. Att den första borren gick åt pipan kan man väl acceptera, misstag sker liksom. Men att sen fortsätta på samma sätt DET är pinsamt.”

Sugnaturen EB jämför bakåt i tiden:

”När Wasa byggdes användes ingen matematik. Det normala var att använda erfarenhet men Sverige hade hamnat efter de stora skeppsbyggarnationerna och måste satsa. När tunneln i Halland drivs vidare vet man att det är ekonomiskt vansinne men fortsätter ändå. Måste vara det mest pinsamma.”

Nils-Erik håller med:

”Wasa var säkert överlägset värst ekonomiskt. Men vad var mest pinsamt för Sverige? Där vinner Halandsåsen överlägset.”

Men alla skriver inte under på att Hallandsåsen är en teknisk miss, läsaren Hans-E resonerar:

”Hallandsåstunneln är ingen teknikflopp, bara odugligt politikerbeslut att den skall byggas till varje pris trots att geologerna dömde ut bygget innan det ens startade.”

Andra ser flopparna ur ett ekonomiskt perspektiv, Charlie skriver:

”Wasa är utan tvekan den största floppen med tanke på vilka resurser man la ned med den tidens mått. Sverige var då ett väldigt fattigt land. Om en prototyp Volvo eller ett JAS går i backen är i sammanhanget mindre missöden.”

Gustav håller med:

”Hallandsåsen? Pfft. Ok, det kostar pengar och är ett tekniskt misslyckande, men är inte på långa vägar så spektakulärt som Vasa, som skulle demonstrera nationens (och Kungens) styrka, och så blev det lite precis tvärtom. Gripen och Volvo är inte värda att nämna i sammanhanget, det var ju inte ens färdiga produktionsenheter som krashade.”

Edis är en läsare som vänder sig mot att Jas skulle vara en teknikmiss:

”Gripen krascherna är i princip att betrakta som normalt. Man brukar förlora några flygplan under utprovningen av ett nytt stridsflygplan. Men jämför man med Gripens föregångare så kan man dra slutsatsen att Gripen klarat sig rätt bra, och i stil med andra utländska flygplan av samma generation.”

Han får medhåll av signaturen dsf:

”JAS har ju inte så kraschat så många gånger, men det har varit vid sämsta möjliga tillfällen.”

Signaturen R tycker att det är för tidigt att kora Hallbor till pinsammast genom tiderna och påminner om att historien inte är färdigskriven:

”När Hallandsåstunneln står klar kommer det inte vara det minsta pinsamt. Då är pengarna redan brända. Fiaskot är snart glömt.”

Katarina Ellemark

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer