Populärteknik

Genombrottet: Gravitationsvågor har hittats

Foto: Ligo
Två svarta hål som smäller samman och bildar ett enda. Det är enligt ryktena det som genererat gravitationsvågor som nu kan ha detekterats. Foto: Ligo

Gravitationsvågor, som förutspåddes av Einstein, har hittats. Upptäckten är ett enormt genombrott i fysikforskningen.

Publicerad

– Det ligger ett Nobelpris och väntar där om det faktiskt stämmer, det är jag ganska säker på. Det här är stort inom fysiken, sade Maria Sundin, astrofysiker vid Göteborgs universitet, till TT innan beskedet kom.

Den senaste tiden har rykten florerat om att gravitationsvågor, som förutspåddes i Einsteins allmänna relativitetsteori, hittats efter årtionden av sökande. Bland annat twittrade den kände fysikprofessorn Lawrence Krauss i januari att "Mitt tidigare rykte om Ligo har bekräftats av oberoende källor. Håll ögonen öppna! Gravitationsvågor kan ha upptäckts!!".

Ligo, Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory, presenterade resultaten på en presskonferens på torsdagseftermiddagen.

– Mina damer och herrar. Vi har upptäckt gravitationsvågor. Vi gjorde det, inledde Ligo-chefen David Reitze.

Vågorna kommer från två svarta hål som kolliderade för 1,3 miljarder år sedan.

Läs mer: Har gravitationsvågor detekterats?

Gravitationsvågor beskrivs ibland som en av "astronomins heliga graaler" men har hittills aldrig setts på riktigt. Att hitta dem sägs kunna ge "ett nytt fönster mot universum". Maria Sundin jämför med hur vi tidigare har lyckats observera rymden med hjälp av olika upptäckter som teleskopet, radiovågor och gammastrålning.

– Kan vi få information från gravitationsvågor får vi ytterligare ett kraftfullt instrument att studera universum med. Varje nytt instrument har gjort att vi har hittat helt nya saker som man inte ens kunde föreställa sig förut, säger Sundin.

Forskare har vid tidigare tillfällen felaktigt trott att de hittat vågorna, bland annat för två år sedan.

– Då visade det sig att det var damm i Vintergatan. Gravitationsvågor är väldigt svåra att hitta, det är därför ingen har gjort det än, säger Maria Sundin.

Stort instrument för små vågor

Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory, eller kort och gott Ligo, som nu sägs ha hittat gravitationsvågor är egentligen två superkänsliga instrument placerade på 3 000 kilometers avstånd från varandra. Delarna ser ut som två gigantiska L där varje arm är fyra kilometer lång. Med hjälp av lasrar, speglar och en superkänslig detektor ska instrumentet kunna mäta en minimal expansion av den ena armen relativt den andra när gravitationsvågor passerar.

Eftersom instrumenten är så känsliga påverkas de av trafik och andra jordiska störningar. Men genom att jämföra resultaten från båda plateserna ska sådant brus kunna rensas bort.

Så sent som i höstas avslutades ett fem år långt projekt för att förbättra känsligheten i instrumentet och det är resultatet efter den förbättringen som ska presenteras i eftermiddag.

Research: Jonas Ryberg