Genombrott för billig vätgas

Stora mängder vätgas kan utvinnas ur vilken planta som helst med hjälp av en cocktail av enzymer. Ett genombrott, enligt forskarna bakom upptäckten.

En grupp forskare vid det amerikanska universitetet Virginia Tech har lyckats förvandla sockerarten xylos till en effektiv vätgasfabrik. De kallar processen, som beskrivs i tidsskriften Angewandte Chemie, för ett genombrott.

- Den skulle kunna bidra till att bryta vårt beroende av fossila bränslen, säger professor Percival Zhang som leder arbetet.

Energirik xylos finns i stora mängder i plantors cellväggar. Men att tillverka biobränslen som etanol med hjälp av jästceller har visat sig vara svårt. Forskarna vid Virginia Tech har i stället ägnat sju år åt att finna nya metoder för att producera vätgas ur sockerarten. De har framför allt experimenterat med enzymer: upptäckt nya enzymer, skräddarsytt enzymer och kombinerat olika enzymer på nya sätt.

Till sist hade de skapat en cocktail av tretton olika enzymer. När den blandas med xylos och polyfosfat så frigörs energi som får vattenmolekyler splittras till vätgas och syrgas. Enligt forskarna rör det sig om volymer av vätgas som tidigare bara varit möjliga i teorin. Processen är billig, sker vid cirka 50 grader Celsius och normalt atmosfärstryck. Enligt en pressrelease från Virginia Tech så skulle tekniken kunna finnas på marknaden redan om tre år.

Idag produceras vätgas främst från naturgas, men många forskargrupper försöker ta fram nya tillverkningsmetoder som är billiga och mer miljövänliga. Vätgas är en viktig råvara i industrin, bland annat i raffinaderier och för att framställa ammoniak.

Det finns även stora förhoppningar på att använda vätgas för att producera el och som fordonsbränsle. En rad biltillverkare satsar stort på vätgasdrivna bränslecellsbilar. I januari presenterade exempelvis Ford, Daimler och Nissan att de skulle börja utveckla bränslecelldrivna bilar tillsammans. Målet är att bilarna ska börja säljas 2017.

Även BMW och Toyota presenterade i början av året ett samarbete om bränslecellbilar, liksom en satsning på att bygga ut infrastrukturen kring vätgasdrift. Företagsduon siktar på att kunna rulla ut bränslecellbilar till försäljning 2020.

Jan Melin