”Går inte undvika sprida jord-bakterier på Mars”

2015-10-01 12:46

Efter Nasas senaste upptäckt intensifieras jakten efter liv på Mars. Samtidigt uppmärksammas risken att jordbakterier smittar ner ”livet”. ”Ska vi skicka dit människor är det ju ändå kört”, säger Ella Carlsson Sjöberg, rymdfysiker med Mars som specialintresse.

Nyheten tidigare i veckan om att Nasa tror sig ha ”bevis” för att det finns flytande vatten på Mars har satt fart på debatten om risken att jordbakterier smittar ner planetens eventuella liv.

- Det kommer bli livliga diskussioner de kommande veckorna om vad som får - och inte får - göras i närheten av bäckfårorna, säger exempelvis Andrew Coates på University College London´s Mullars space science laboratory, till tidningen the Guardian.

Nasas rymdsond Curiosity, som gjort mätningarna som visar att det finns flytande vatten, anses ren nog för vara på Mars. Men kanske inte ren nog för att närma sig områden med flytande vatten.

Organisationen Cospar har sedan tidigare regler för att förhindra att andra planerar smittas av partiklar från jorden. Men frågan om maxgränserna är tillräckliga vad gäller antal sporer av bakterier är omdiskuterad.

Nasas Jim Green menar dock att uv-strålningen på Mars är tillräcklig för att döda alla bakterier Curiosity haft med sig från jorden. Alla håller inte med. Författarna till en rapport från US National Academy of Services och the European Science Foundation menar att uv-strålningen inte är tillräckligt och till och med kan förvärra situationen.

Ella Carlsson Sjöberg är en svensk rymdfysiker, som skrev sin doktorsavhandling om Mars. Hon har också skrivit boken ”Framåt Mars!”.

Hon känner förstås till diskussionen om smittorisken, och menar att man självfallet ska vara så försiktig som bara möjligt.

- Men de allra första landarna på Mars inte var särskilt rena från bakterier, så om de överlever har vi ju redan fört med oss bakterier dit.

Om Nasa eller någon annan bestämmer sig för att skicka människor till Mars, kommer diskussionen om att rena ”jordsaker” på Mars från jord-bakterier i ett annat läge.

- Ja, då är det ju kört. Vi människor kan ju inte leva utan våra bakterier.

Och Ella Carlsson tycker att vi ska skicka upp människor på Mars.

- Absolut. Men självfallet ska vi försöka kontaminera miljön så lite som möjligt.

Hon är dock inte så oroad över risken.

- Miljön på Mars är ju väldigt tuff. Där är ju extremt kallt, förutom runt ekvatorn vissa sommardagar. Därtill är atmosfärstycket mycket lågt. Där finns också hög strålning och superoxider som bryter ner organiska ämnen. Så många tror att de bakterier som kommer från jorden inte kan överleva på Mars.

- Och eftersom man hittat en meteorit från Mars i Antarktis, så kan man inte utesluta att delar av jorden även landat på Mars.

- Men det är klart, det finns bakterier som klarar extrem miljöer. En studie vid tyska rymdstyrelsen DLR visar exempelvis att bakterier kan överleva i en simulerad Mars-miljö i minst en månad.

Men om nu Nasa och ESA ska börja gräva i marken där man tror det finns vatten, så ökar väl smittorisken?

- Ja, om man skulle gräva i bäckravinerna där det periodvis finns flytande vatten så ökar risken för kontaminering eftersom vatten är en förutsättning för liv och med det skulle eventuella bakterier från jorden kunna kicka igång en metabolism och föröka sig.

- Men när det gäller att hitta liv på Mars så tror jag att man måste gräva betydligt längre ner för att hitta eventuella tecken på liv.

- Än så länge har alla robotar bara skrapat på ytan. Jag blir så trött på skrapandet. De måste ner mycket, mycket längre för att hitta eventuellt liv. Strålningen på Mars är så stark att de måste ner mycket djupare.

Så 2 meter ner som ESA tänker gräva med sin bil 2018 räcker inte?

- Nej, jag har svårt att tro det med tanke på den extrema miljön som råder på Mars.

Gilla Ny Teknik på Facebook