Fortnite-studions chef ville lägga ner utvecklingen av succéspelet

2019-06-17 12:46  
Karaktärer i Fortnite. Foto: Epic

Du kan vara glad att Rod Fergusson bytte jobb. ”Jag försökte få Fortnite nedlagt”, säger den före detta Epic-chefen.

Det är under en intervju med tidningen Game Informer som Rod Fergusson uppger att han inte tyckte att Fortnite – när det fortfarande var under utveckling – höll måttet. Vid den tiden var Fergusson en chef på Fortnite-studion Epic Games.

– Om jag hade stannat på Epic så skulle jag ha lagt ner Fortnite. Det hade inte tillräcklig hög kvalitet, säger Fergusson till Game Informer.

När han då och då får frågan om det känns tungt att ha lämnat Epic precis före Fortnite blev en av de största spelsuccéerna genom tiderna brukar han ge ett överraskande svar.

Läs mer: Då kommer Google Stadia till Sverige - och så högt blir priset

– Jag säger nej, ”men du borde må riktigt bra eftersom det spelet du älskar – den här världssensationen – hade inte existerat om jag stannat på Epic”.

Värt att notera är att Fergusson talar om det Fortnite som i dag kallas Save the World. Det var först senare under utvecklingen av spelet som Fortnite Battle Royale – det de flesta i dag förknippar med Fortnite – blev aktuellt.

Rod Fergusson jobbar numera på studion The Coalition som senare i år släpper Gears 5. Fortnite hade i mars i år spelats av över en kvarts miljard människor och har genererat intäkter på över två miljarder dollar.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt