Första sjötesten av elkatapulten

2015-06-10 13:00  
Här skjuts en vagn iväg med en magnetkatapult på ett hangarfartyg. Foto: U.S. Navy

En eldriven katapult som ska starta flygplan från hangarfartyg har nu testats på ett fartyg.

De ångdrivna katapulterna på amerikanska hangarfartyg ska ersättas med linjära induktionsmotorer som ger planen kraft för att lyfta.

De har tidigare testats i landbaserade installationer där flera av USA:s stridsplan startats med det nya systemet som heter Electromagnetic Aircraft Launch System, EMALS.

Nu har tekniken för första gången även testats till sjöss på hangarfartyget Gerald R. Ford (CVN 78), skriver U.S. Navy i en kommentar till en video på Youtube.

Den visar hur en 3,5 ton tung hjulförsedd vagn skjuts iväg från fartyget och sedan plumsar ner i James River där den hämtades upp för vidare tester.

Jämfört med ångkatapulter ger EMALS en mer kontrollerad och jämn start. Tekniken gör det även enklare att variera kraften i katapulten vilket gör att fler typer av flygfarkoster inklusive små lätta drönare kan startas från hangarfartyg.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt