Populärteknik

Forskarnas upptäckt: De ”odödliga” björndjurens svaga punkt

De så kallade björndjuren eller trögkryparna är sannolikt de tuffaste av alla organismer på jorden. Men nu har forskarna hittat en svag punkt. Foto: Global Soil Biodiversity Atlas / TT

Kokt, fryst, utsatt för kraftig strålning eller rymdens vakuum. Ett björndjur pallar det mesta. Men nu har forskare hittat deras svaga punkt.

Publicerad Uppdaterad

De brukar kallas jordens tåligaste organismer och har till och med överlevt att skickas ut i rymden. Men inför klimatförändringarna kan även dessa små ihärdiga djur stå sig slätt, visar ny forskning från Köpenhamns Universitet. Björndjuren, även kallade trögkrypare, klarar helt enkelt inte av att utsättas för högre temperaturer under en längre period.

– Proverna som användes i denna studie togs från takrännor i ett hus beläget i Nivå, Danmark. Vi utvärderade effekten av exponeringar för hög temperatur i både aktiva och uttorkade björndjur, och vi undersökte också effekten av en kort anpassningsperiod på aktiva djur, säger Ricardo Neves, forskare vid universitetets biologiska institution, i ett pressutskick.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad

Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.

Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här