Forskarnas teori: Mystiska rymdstenen Oumuamua är ett gigantiskt väteisberg

2020-06-09 12:00
Oumuamua var den första interstellära besökaren till vårt solsystem. Enligt forskning publicerad i Nature förra året mäter bjässen cirka 400 meter. Foto: NASA

Oumuamua är det första interstellära föremål som upptäckts i vårt solsystem. Men vad var det för en avlång jätte som svepte förbi? Här är forskarnas nya teori.

2017 vände Oumuamua upp och ner på astrofysikervärlden när den upptäcktes på sin färd genom vårt solsystem. Besökaren var det första interstellära föremål, från någon annanstans i universum, som upptäckts passera i vårt solsystem

Vad var det för en avlång jätte? Teorierna har varit många: Ett berg? Ett intergalatiskt rymdskepp? En asteroid? En komet?

Idén om ett rymdskepp sköts dock ner tidigt. Matthew Knight vid University of Maryland sa så här förra sommaren:

– Hypotesen om främmande rymdskepp är en kul idé, men vår analys antyder att det finns en rad naturliga fenomen som skulle kunna förklara detta.

Läs mer: Asteroider drogs inåt när planeter bildades

Nu publicerar två forskare ytterligare en teori, och deras forskning ska publiceras i Astrophysical Journal Letters, skriver Wired. Forskarna påstår att den omdebatterade klumpen Oumuamua är ett enormt interstellärt väteisberg.

De skriver att den härstammar från ett stort molekylärt moln. Dessa enorma ”stjärnkammare” kan sträcka sig över flera ljusår och innehåller så pass mycket gas att de kan bilda stjärnor i tiotusental. Forskarna menar att de kanske också skapar väteisberg som beter sig som Oumuamua.

Läs mer: Nu bekräftar Pentagon att ufo-filmerna är äkta

Darryl Seligman, en forskare vid University of Chicago som genomfört studien tillsammans med astrofysikern Gregory Laughlin, Yale, menar att väteteorin förklarar mycket av Oumuamuas mystiska beteende. En av anledningarna till att Seligman är uppspelt över väteisbergs-teorin är att det skulle kunna förklara varför Oumuamua fick högre hastighet när den äntrade vårt solsystem.

Om det visar sig att forskarnas teori stämmer så är Oumuamua inte bara det första interstellära objektet som upptäckts i vårt solsystem utan även det första kända väteisberget.

Viktor Krylmark