Forskarnas lösning: Japanska tåget skäller och frustar

2018-01-22 16:45  
Japanska tågen ska spela upp ljud av frustande rådjur och skällande hundar. Foto: Tierfotoagentur / Alamy, Mitsuki-2368 / Wikipedia

Rådjur på banvallarna hotar Japans omhuldade punktlighet. Nu har forskare hittat en lösning på problemet. Tågen spelar upp ljud av frustande rådjur och skällande hundar.

Landets inställning till tågförseningar är allmänt känd – Japan har de mest punktliga avgångarna i världen. Vid en förening som överstiger fem minuter ropar tågmästaren på Shinkansen ut en ursäkt till de resande, och de som så behöver får ett utskrivet intyg som bevisar för arbetsgivaren att det osannolika har inträffat.

Garantierna kring punktlighet kan dock ställas på ända av naturen. Enligt Japans transportministerium kördes 613 djur på av tåg förra året, och i snitt innebar varje kollision en försening på 30 minuter.

Framför allt rör det sig om rådjur som gärna slickar i sig järnfilspån längs med spåren, skapade av tågens friktion mot rälsen.

Läs mer: Kinesiska tåg snabbast i världen igen

Nu kan forskare vid Japans Railway Technical Research Institute (RTRI) ha hittat en lösning på problemet. De har monterat högtalare på tåget som spelar upp en blandning av obehagliga ljud. Ett frustande rådjur följs upp med 20 sekunder av hundskall, och kombinationen verkar skrämma bort klövdjuren från banvallen.

De brukar samlas på nätterna, och antalet rådjur har halverats sedan man började med ljudeffekterna. Metoden har varit så framgångsrik att RTRI rekommenderar att den införs på samtliga sträckor med rådjursproblem. Man bör dock undvika att spela skräckljuden i bebodda områden.

Konceptet är inte den första originella lösningen på ett liknande problem. I december fick järnvägsarbetaren Yuki Hikita ta emot Japans Good Design Award för sin idé kring att upprätta övergångar för rådjur där ultraljud håller dem borta när ett tåg är annalkande.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt