Populärteknik

Forskarna: Den nionde planeten är ingen planet

Foto: Caltech/R. Hurt (IPAC)

Astronomer anser att små himlakroppars rörelsemönster bara kan förklaras av att vårt solsystem har en nionde planet. Observationer av en ny dvärgplanet stödjer teorin – men nu hävdar forskare att det förmodligen handlar om en disk av små fragment.

Publicerad Uppdaterad

Pluto tar 248 år på sig för att runda solen – The Goblin, som upptäcktes förra året, behöver 40 000 år för att avsluta varvet. Den nya dvärgplanetens bana har stärkt teorin om att vårt solsystem har en nionde planet. Det är de små, avlägsna himlakropparnas beteende runt solen som skvallrar om att det förmodligen finns en riktigt stor planet där ute som påverkar deras beteende.

Dvärgplaneternas banor borde vara slumpmässigt placerade, men istället följer de samma ovala banor runt solen. Gravitationskraften skulle komma från Planet Nio, som anses ha en tio gånger större massa än jorden. Avståndet från solen tros vara allt mellan 200 till 1200 astronomiska enheter – att jämföra med 30 astronomiska enheter för vår mest avlägsna planet Neptunus, och 80 för The Goblin.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad

Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.

Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här