Forskare upptäckte eko från Big Bang

2014-03-18 07:45
Teleskopet Bicep2 vid Sydpolen som forskarna använt för sina studier. Foto: Corbis/All Over Press

Amerikanska forskare har upptäckt ett "eko" från Big Bang för 14 miljarder år sedan. Fyndet beskrivs som den största inom rymdforskningen på decennier och kan hjälpa till att förklara "den stora smällen" då universum föddes.

Nyheten får världens kosmologer och astronomer att ta till de stora orden.

– Det här bekräftar att teorierna om hur Big Bang uppstod faktiskt stämmer överens med verkligheten, säger astronomen Robert Cumming vid Onsala rymdobservatorium till TT.

Bakom upptäckten ligger ett teleskop vid Sydpolen som fångar upp och mäter ljus som har färdats i cirka 14 miljarder år, det vill säga lika länge som vårt universum är gammalt. På så sätt utgör ljuset en "ögonblicksbild" av universums födelse.

Forskarna tror att universum i ett mycket tidigt skede genomgick en oerhört stark expansion, en "uppblåsning" eller "inflation".

Därefter har de formulerat ett scenario för universums utveckling som tar sin början redan triljondelar av sekunder efter stora smällen. Men direkta bevis för denna snabba uppblåsning har, fram till nu, saknats.

– Det här kan berätta för oss vad som hände precis i början, hur stor Big Bang i själva verket var och hur mycket energi som frigjordes, sade Joanna Dunkley, astrofysiker vid Oxford University, till The Telegraph.

För att hitta bevis för den snabba expansionen har forskarna letat efter små, små gravitationsvågor som antas ha spridits i universum direkt efter Big Bang.

Att universum blåstes upp enligt inflationsteorin har varit teoretiskt svårsmält, men nu finns ett bra bevis för att det var så det gick till för 13,8 miljarder år sedan.

– Inflationsteorin säger att gravitationsvågorna borde lämna spår efter sig av precis det här slaget, säger Robert Cumming och påpekar att upptäckten förklarar varför den äldsta strålningen som forskarna kan se är så jämn.

Alternativa teorier om hur universum kom till ter sig nu ännu mer i osannolika _ det är Big Bang som gäller. Fast förståelsen för lekmannen har nog tyvärr inte ökat.

– Alla som tyckte att Big Bang var konstigt får nu lära sig andra saker som är ännu konstigare, säger Robert Cumming.

– Händelserna som gjorde att universum blev som det är i dag är bra mycket märkligare än vad vi tidigare anat.

TT / Ny Teknik