Forskare: Jordens nästa massutrotning snart här

2017-09-22 15:11
Idag är jorden blåfärgad, men så har inte alltid varit fallet. Den blå färgtonen uppstod först när syrehalterna på planeten började stiga. Foto: Apollo 8 / NASA

Människan rusar mot ett händelseförlopp som kan leda till jordens nästa massdöd, hävdar MIT-forskare.

Under de senaste 540 miljoner åren har det varit fem massutrotningar på vår planet. Den största var för 250 miljoner år sedan – då försvann 95 procent av alla arter.

Enligt forskare på MIT är det snart dags för nästa stora period av massdöd, den kommer att börja senast år 2100, skriver forskaren Daniel Rothman i sin rapport.

Han hävdar att människan kan vara på väg in i ett händelseförlopp som kan leda till planetens nästa stora massdöd. Geofysikern menar att han har identifierat ”tröskelvärden för katastrofer” i kolcykeln. Skulle dessa överskridas kan det göra att miljön blir ostabil och i förlängningen leda till massutrotning.

Läs mer: Forskare: Klimatförnekare ett problem även i Sverige

Rothman landade i denna slutsats genom att gå igenom kolcykeln över de senaste 540 miljoner åren, vilket alltså inkluderar de fem tidigare utrotningsperioderna som inträffat på jorden. Fyra av fem tidigare massutrotningar har passerat denna koltröskel.

Rapporten som är publicerad i Science Advances är fullsmetad med matematik och geofysik. Utan att gå in på detaljer så blir slutsatsen att kolutsläppen kommer att överstiga tröskelvärdet snabbare än ekosystemets förmåga att anpassa sig, vilket beräknas bli senast år 2100.

Det hela kommer att utlösas när mänskligheten adderar en viss mängd kol till haven, som ju är hem för majoriteten av alla växter och djur på vår planet. Rapporten pekar på att den gränsen går vid 310 gigaton. Därefter kliver vi in på för jorden ”okänd mark”.

– Alla jordens arter kommer inte att apokalyptiskt dö den 2 januari 2100. Vi kommer antagligen att gå till jobbet som vanligt. Det kan ta upp till 10 000 år för en riktig katastrof att fullbordas, säger Rothman.

Viktor Krylmark