Forskare har spårat Snömannen

2013-10-18 13:10
I ett kloster i Nepal finns en skalp som påstås vara tagen från en Yeti. Foto: Nmnogueira/Wikipedia

Med hjälp av DNA-analys har forskare hittat en ny förklaring till "Snömannen" som påstås leva i Himalaya.

Den legendomspunna Yetin som också kallas Snömannen påstås leva i otillgängliga trakter i Himalaya. Rapporter om möten med den håriga varelsen på två ben finns sedan flera hundra år.

I spekulationerna om vad den påstådda varelsen egentligen är finns allt från stora okända apor till vilda människor som skulle kunna vara en sista rest av Neanderthalaren.

Nu har forskare vid universitetet i Oxford lanserat en ny teori som bygger på avancerad DNA-analys. De har undersökt hår som påstås komma från Yetin och som hittats på två olika platser i Himalaya, skriver tv-kanalen Channel 4 som producerat en film om Snömannen och liknande varelser.

Det unika med håren som granskats är att de inte kommer från någon nu känd levande varelse. När forskarna jämförde DNA:t från Himalaya med den stora databasen GenBank fick de en hundraprocentig träff med DNA från käken av en forntida isbjörn som hittats i Svalbard. Den levde för minst 40 000 år sedan men eventuellt redan för 120 000 år sedan när de då närbesläktade isbjörnarna och brunbjörnarna separerades till olika arter.

- Det här var ett spännande och helt oväntat resultat, säger professor Bryan Sykes som är professor i genetik vid universitetet i Oxford till Channel 4.

Men han tror inte att forntida isbjörnar vandrar omkring i Himalaya.

- En hypotes är att det kan finnas en släkting till en brunbjörn som kan vara en avkomma från en forntida isbjörn som parat sig med en brunbjörn, säger Bryan Sykes.

Hans teori får stöd av den legendariska alpinisten Reinhold Messner som blev först med att bestiga Mount Everest utan syrgas. Sedan han hade ett skrämmande möte med en mystisk varelse i Tibet 1986 har han lagt ner mycket tid och pengar på forskning kring Yetin.

Ett av hans fynd är en bild i ett 300 år gammalt tibetanskt manuskript. I bildtexten sägs att "Yetin är en slags björn som lever i ogästvänliga bergsområden".

På tibetanska betyder "Yeti" dessutom "klippbjörn".

Ett av de mest kända Yetifynden är en hårig skalp som finns i Khumjungklostret i Nepal. Den skickades 1960 av den första Everestbestigaren Edmund Hillary till ett laboratorium för analys. Resultatet blev att den påstådda Yetiskaplen i själva verket är tillverkad av kraniet från från den getliknande Serovern som lever i Himalaya.

TV-programmet om Yetin ska sändas 20 oktober och genforskarnas rapport granskas nu av en vetenskaplig tidskrift. Nästa år kommer även boken "The Yeti Enigma: A DNA Detective Story" av Bryan Sykes där han beskriver sina studier.

Här sjunger Kate Bush om Snömannen