Formel 1 har kört igång

2009-03-27 15:31  

Nu har årets Formel 1-cirkus startat. Nyheter är ett energisparsystem och att slicksen är tillbaka. Förhoppningen är att det ska ge fler omkörningar.

Årets Formel 1-säsong har nu startat.De första två träningspassen som kördes i Melbourne idag fredag 27 mars vanns båda avWilliamsföraren Nico Rosberg.

Men för regerande världsmästaren Lewis Hamilton gick det sämre med en 16:e och 18:e plats.

Årets regelförändringar är bland de största i sportens historia.

De syftar dels till att hålla nere kostnaderna för stallen men också till att göra tävlingarna mer spännande med fler omkörningar.

Den stora nyheten är att det nu är tillåtet att använda energisparsystemet KERS (Kinetic Energy Recovery System).

Under inbromsning kan då energin lagras i antingen ett mekaniskt eller elektriskt system. I det mekaniska lagras en del av bromsenergin i ett svänghjul och i det elektriska i ett batteri.

Den lagrade extra kraften kan sedan användas för att exempelvis öka farten vid en omkörning.

En annan nyhet är att framvingens vinkel mot marken kan regleras upp till sex grader. Vid en omkörning kan då föraren momentant förändra bilens aerodynamik för att reducera störningar från vinddrag och turbulens kring framförvarande bil.

Men den ”aerodynamiska överväxeln” får bara användas två gånger per varv.

I år är även helt släta däck, så kallade slicks, tillåtna. De förbjöds 1998 för att sänka farten och göra tävlingarna säkrare. Men nu slipper F1-förarna att köra bilar med mönstrade ”traktordäck” och kan gasa på lite extra i kurvorna med det bättre väggreppet som slicksen ger.

Vid sidan av förändringarna som syftar till fler omkörningar finns även nya regler som gynnar de fattigare stallen.

En förare får bara använda max åtta motorer under hela tävlingssäsongen. Det gör att de stall som har mycket pengar och tidigare hade råd med fler motorer inte kan dra fördel av detta.

Då varje motor ska hålla längre är det maximala varvtalet sänkt från 19 000 varv per minut till 18 000.

De mindre stallen gynnas även av att de dyra testerna som gjordes mellan tävlingarna nu är förbjudna. Enda tillfällena att testa bilarna är vid ordinarie träningspass under tävlingshelgerna.

I morgon lördag 28 är det dags för kvalificering till årets första tävling Australiens Grand Prix som körs igång på söndag klockan 07.00 svensk tid.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt