Förarlöst i full fart på grusväg

2016-05-25 16:34  

Hur klarar en förarlös bil att hålla hög fart på en grusväg? En grupp forskare vid Georgia Tech vet svaret.

Visserligen är de självkörande bilarna vid Georgia Tech än så länge bara i skala 1:5, men de susar runt på grusbanan i motsvarande 145 km/h. Och de håller sig på banan, trots den höga hastigheten.

Hemligheten är avancerade algoritmer och kraftfull databearbetning ombord, tillsammans med sensorer och kameror.

Georgia Tech har utvecklad en metod kallad MPPI (model predictive path integral control) för att kontrollera färden när fordonet kör på gränsen till vad friktionen tillåter.

En kraftig grafikprocessor tillsammans med MPPI behandlar gps-data och signaler från sensorer ombord och beräknar en mängd tänkbara banor som bilen kan tänkas färdas. Optimal färdväg räknas ut och signalerna avgör sedan hur bilen ska styras genom kurvorna i så hög fart som möjligt utan att köra av vägen.

Forskningen är intressant för såväl militär som trafiksäkerhetsarbetet, där man vill hitta metoder att hjälpa självkörande bilar att köra säkert på vägar där underlaget snabbt kan skifta.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt