Flygbilen i luften

2009-03-19 07:50  

Flygbilen Transition har nu gjort sin premiärtur i luften. Med infällda vingar får den plats i ett småbilsgarage och bränslet är vanlig macksoppa.

Konstruktörerna av Transition kallar sin skapelse en flygfarkost som kan köras på vägen och inte en flygande bil.

Anledningen är att vägegenskaperna främst är till för att transportera fordonet till och från ett flygfält.

”Det är inte byggt för att ersätta någons bil”, skrivet företaget Terrafugia på sin webbplats.

Men oavsett vad det kallas så är skapelsen både en personbil och ett fullt fungerande sportplan. I luften är hastigheten 180 kilometer i timmen och på backen ”motorvägsfart”.

Igår 18 mars offentliggjorde Terrafugia att planet i hemlighet gjorde sin premiärtur i luften redan 5 mars.

Jungfrufärden varade dock bara i 37 sekunder och flygsträckan blev omkring en kilometer.

Men den korta flygtiden var enligt planering och främst ämnad som ett ”proof of concept”.

Pilot var den pensionerade flygöversten Phil Meteer.

- Första flygturen var ”remarkably unremarkable”. Jag har flugit tusentals timmar i allt från Piper Cubs till F-16 och Transition flög som ett riktigt trevligt plan, sade Phil Meteer, enligt The Register.

När planet landat tar det bara 30 sekunder att förvandla det till en bil och köra hem den till garaget eller till en annan flygplats.

För att inte tankningen ska vara några problem så körs den kombinerade flyg- och bilmotorn på vanlig blyfri bensin från vilken mack som helst.

Den som ska köra och flyga Transition måste förstås ha både körkort och flyglicens. Men då planet ska klassat som ett ”Light Sport Aircraft” krävs bara den enklare formen av tillstånd om i USA heter ”Sport Pilote License”.

Klassningen gör att planet inte får flyga i dåligt väder eller när sikten är begränsad.

Om ett sådant väderomslag kommer efter en landning på ett fält långt ifrån hemmahamnen blir det ofta problem för lättviktsflygare. Antingen får de vänta på bättre väder eller också fixa vägtransport av planet till hemmafältet.

Men med en flygbil är det bara att sätta sig bakom ratten och gasa iväg.

Vad Transition ska kosta är inte känt men första kundleverans är planerad till 2011.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt