Fjäderskrud gör<br></br> flygplan effektivare

2009-04-21 15:09  
Luftflödet runt cylinder med små fjädrar (Ill Julien Favier)

Om flygplansvingar likt fågelvingar förses med små fjädrar som vibrerar i luftströmmen så minskar luftmotståndet med 15 procent.

Att fåglar använder större styva fjädrar på vingarna för att hålla sig i luften är allmänt bekant sedan länge. Men att de mindre, s k täckfjädrarna, också har betydelse för flygegenskaperna har italienska forskare nyligen blivit varse.

Ett forskarteam vid universitetet i Genua under ledning av Alessandro Bottaro har undersökt vad täckfjädrarna hos fåglarna har för betydelse. De noterade att vissa av fågelns täckfjädrar ställs i en sådan vinkel under flygningen att de börjar vibrera.

För att studera betydelsen av detta fenomen använde man sig av en cylinder med 20 cm diameter. Den placerades vinkelrätt mot en luftström. I luftströmmens riktning monterades syntetiska fjäderliknande borst med längder mellan 4 och 6 cm, och en tjocklek på 0,5 mm.

När luftströmmen i vindtunneln ökade började fjädrarna vibrera på samma sätt som fåglarnas täckfjädrar. (Se animation av Julien Favier här). Forskarna kunde då notera att luftmotståndet minskade med 15 procent.

Förklaringen är att utan fjädrarna sveper luften snabbt över cylindern och skapar på baksidan ett undertryck. Det leder till luftvirvlar. Med fjädrar på cylindern minskar virvelbildningen.

- Det är samma effekt som hos nya tennisbollar, som flyger snabbare genom luften än gamla välutnyttjade bollar, kommenterar Alessandro Bottaro.

Forskarna menar att man mycket väl skulle kunna utrusta flygplansvingar med konstgjorda fjädrar, och därmed öka energieffektiviteten.

Problemet är att hålla dem rena. På något sätt måste man utveckla en teknik för självrengöring för att inte fjädrarnas inverkan på virvelbildningen ska minska.

Håkan Abrahamson

Mer om: FoU Aerodynamik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer