Populärteknik

Facebook lanserar nya interaktiva funktioner

Foto: TT / AP Photo / Eraldo Peres

De som använder Facebook för att skapa och sprida tv-innehåll kommer snart kunna hålla i tävlingar, frågesporter och omröstningar.

Plattformen inför nya funktioner där tittarna ska bli mer delaktiga i videor som skapas både av användare och av företag. Så ska man konkurrera med företag som Youtube och Netflix.

”Vi tror inte att tittande på filmklipp behöver vara passivt och att många typer av traditionella underhållningsformat – från tävlingsprogram till 'reality-tv' till manusbaserat innehåll – kan uppfinnas på nytt med utgångspunkt i gemenskap”, säger Facebook i ett uttalande.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här