Experimentbil från Mercedes drivs av bränsleceller

2009-03-26 14:29  

Nya Mercan drivs av bränsleceller och passar med sin toppfart på 25 knyck bäst för finåkning en solig söndag. Tyvärr finns den bara i ett exemplar.

Den senaste skapelsen från Mercedes-Benz är en bränslecellsdriven bil som döpts till F-Cell Roadster.

Sorgligt nog är det inte många som kommer att få se skönheten glida fram på vägarna med sin beskedliga toppfart på 25 kilometer per timme.

Bilen är en så kallad konceptbil som konstruerats och byggts av trainees vid Daimlers Mercedes-Benzfabrik i Sindelfingen i Tyskland.

Där har 150 personer i utvecklingsprogrammet för framtida bilkonstruktörer i ett år samarbetat för att lära sig alternativa drivsystem och få praktisk erfarenhet av såväl konstruktion som bilbygge.

Resultatet blev en bil som knyter samman Mercedes över 100-åriga historia med framtida teknik.

Hjulen är exempelvis inspirerade av Benz Patent Motor Car från 1886 och fronten är delvis byggd av delar från dagens F1-bilar.

Liksom de första bilarna från 1800-talet saknar F-Cell Roadster ratt. Istället används en styrspak och drive-by-wireteknik.

Tyvärr finns ingen offentligt information om vilken typ av bränsleceller eller el-motor som används. De enda data som finns tillgänglig via Daimlers sajt är att bränslecellernas effekt är 1,2 kW samt att toppfarten ligger kring 25 kilometer i timmen och att aktionsradien är 350 kilometer.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer