EU-förslag: Bara en pilot i cockpit

2013-05-30 11:53  
Nya automatiska system kan tillåta att trafikplan bara behöver en pilot.

Ett forskningsprojekt inom EU ska undersöka om det räcker med bara en pilot för att köra stora kommersiella trafikflygplan.

Ryanairs vd Michael O´Leary tycker att det räcker med bara en pilot i cockpit.

- Flygvärdinnorna kan läras upp att landa ett plan om en pilot blir arbetsoförmögen, sade han i intervjuer 2010.

Många flygexperter tyckte det var ett ogenomtänkt förslag.

- Det här är bara ett pr-trick. Hans förslag är oansvarigt och passagerarna skulle bli skräckslagna, sade en representant för British Airline Pilots Association till The Guardian.

Men nu har Michael O´Leary fått visst stöd för sin idé. EU-kommissionen har tillsatt ett forskningsprojekt som ska utreda om det är möjligt att utveckla teknik och procedurer som gör det möjligt att bara ha en pilot i stora trafikflygplan.

Projektet heter Advanced Cockpit for Reduction of Stress and Workload, ACROSS, och ska lämna sin slutrapport 2016. I projektet som koordineras av det franska flygföretaget Thales Avioics ingår 35 företag och forskningsinstitutioner som Boeing, Airbus och Jeppesen.

Ett syfte med projektet, som har en budget på 260 miljoner kronor, är att utveckla metoder och teknik som automatiserar en del av det som piloterna idag sköter.

Det är en förutsättning för att tillåta bara en pilot i cockpit.

I första skedet kan resultatet bli att den ena piloten i ett två-pilotsystem tillåts vila under långflygningar eller att den nya automatiken hjälper den flygande piloten vid kritiska lägen där kollegan av något skäl blivit oförmögen att bistå.

Men slutmålet för ACROSS är att undersöka möjligheten att i framtiden tillåta att bara en pilot kör planet, skriver Forbes.

De system som måste utvecklas är mycket mer avancerade än dagens autopiloter.

-Allmänheten kanske tror att att autopiloten redan idag kan köra ett plan utan övervakning och styrning. Men det är inte sant, säger trafikpiloten och flygboksförfattaren Patrick Smith till MSN News.

- Man måste fortfarande instruera autopiloten vad den ska göra, hur det ska göras och när det ska ske. Lite som cruise control i en bil. Den avlastar föraren från en del uppgifter men den kan inte köra bilen från en stad till en annan, säger Patrick Smith.

ACROSS ska presentera sitt arbete via en sajt som öppnar i juli. Idag finns bara en enkel hemsida med en kortfattad presentation av projektet.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer