Eko från Big Bang var – damm

2014-09-26 09:08

Nyheten om att forskare hittat eko från universums födelse – Big Bang – slog ned som en bomb i vetenskapsvärlden.<br/> Men det var bara lite damm.

Det var forskare vid Bicep2-teleskopet i Antarktis som i mars i år trodde sig hittat effekter av gravitationsvågor när de studerade den kosmiska bakgrundsstrålningen.

Upptäckten gav ett stort lyft för inflationsteorin, som beskriver hur universum expanderade exponentiellt efter Big Bang för 14 miljarder år sedan.

Men nu kommer resultat från det europeiska rymdteleskopet Planck som visar att upptäckten som beskrivits som en av världshistoriens största faller platt.

Gravitationsvågorna visade sig i stället vara kosmiskt damm från vår egen galax, uppger dn.se.

Redan i maj i år kom misstankar om att vågorna skulle kunna vara damm. Forskarna bakom resultatet slog då ifrån sig kritiken.

– Vi tänker verkligen inte dra tillbaka våra resultat, sa John Kovac vid Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i USA, enligt TT.

Frida Sjödin