Dubbla ledare på tåget

2014-08-28 10:15  
Foto: TT

TEKNIKFRÅGAN. Varför trycker franska tåg strömavtagaren mot två ledare? Ny Tekniks läsare ger besked.

Läsarfråga:

Jag har varit på tur i Europa och noterat att i Frankrike och Spanien trycker järnvägens strömavtagare inte mot en utan mot två ledare sida vid sida. Är det en innovation som höjer tillförlitligheten? Eller har det andra orsaker? Ledarna ser väldigt klena ut.

Folke Blechingberg

 

Läsarsvar:

Den dubbla strömledaren förekommer nog bara på vissa linjer i Frankrike, nämligen på de linjer som har likspänning. Det är en del av järnvägsnätet i Frankrike som har likström. Det finns även TGV-tågslinjer som har likström istället för högspänd växelström.

Likströmsledningar behöver ha större snittarea, det vill säga tjockare tråd eller två trådar. Det har jag lärt mig när jag observerat samma sak i Belgien och Nederländerna som båda har likström (3 kV i Belgien och 1,5 kV i Nederländerna). Det är där jag har ställt frågan.

Jag har arbetat i järnvägsbranschen i många år, och jag har ofta besökt Frankrike, Belgien och Nederländerna.

Kurt Hultgren

 

Läsarsvar:

I Sverige har vi enfas växelström med 16 kV och 16 2/3 Hz, medan Frankrike har kontaktledningsspänningen 1,5 kV i ungefär halva nätet. Där behöver det franska järnvägsbolaget SNCF ha mycket större kontaktledningsarea för att få tillräckligt med effekt till tågen. Det erhålls genom att ha linor i "två våningar". Dessutom en biffigare strömavtagare.

På de andra delarna av nätet används smäckrare kontaktledningar för 25 kV 50 Hz.

Olov

 

Här hittar du fler läsarkommentarer.

 

Har du själv någon intrikat fråga du funderar på? Maila till teknikfragan@nyteknik.se

Det är ni läsare som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer