Dubbeldäckare för överljudsfart

2012-10-10 02:17  

Är detta framtidens trafikflygplan? Misora ska kunna flyga fem gånger ljudhastigheten, och det utan att ge upphov till överljudsbangar.

Den tyske aerodynamikern Adolf Busemann undersökte på 1930-talet hur en flygplansvinge betedde sig i hastigheter över ljudets. Han insåg att vingen måste vara bakåtsvept, men att det ändå bildades en tryckvåg som gav upphov till en ljudbang. Men han kom också fram till att i en konstruktion med två vingar som möttes i spetsarna skulle ljudbangarna kunna ta ut varandra.

Nu har forskare från MIT och japanska Tohoku University tagit upp Busemanns idéer och undersöker om det med hjälp av dem går att konstruera en ny generation trafikflygplan för överljudsfart.

Projektet kallas Misora (Mitigated Sonic Boom Research Airplane), vilket passande nog betyder ”vacker himmel” på japanska. Problemet med dubbeldäckarkonstruktionen är att den nog är bra för överljudsfart men fullkomlig värdelös vid lägre hastigheter. Här krävs alltså en vingkonstruktion som på något sätt kan förändras under flykt. Och det blir dyrt.

Det gick inte så bra för de enda två trafikplan för överljudsfartsom hittills har byggts. Båda togs ur trafik efter allvarliga olyckor. Först i luften var ryska Tupolev 144. Den 31 december 1968 flög planet för första gången. 1969 lyfte brittisk-franska Concorde. Planen såg ganska lika ut, båda hade stor deltavinge och en nos som kunde vinklas ner vid start och landning. Den största skillnaden var att Tu-144 hade små så kallade canardvingar vid nosen, ungefär som JAS. Totalt 17 exemplar av det ryska planet byggdes.

När en TU-144 skulle delta i en flyguppvisning i Paris 1973 gick något fel. Planet överstegrade och föll som en sten från 1 200 meters höjd, och besättningen om sex man omkom. Efter rykten om ytterligare en krasch togs plantypen helt ur trafik 1976

Samma år sattes 20 Concorde in i reguljär atlanttrafik för British Airways och Air France. Succén uteblev emellertid. Dels hade oljekrisen 1973 höjt priset på flygbränsle, dels gjorde ljudbangarna att man bara fick flyga i överljudsfart över havet. Biljettpriserna blev skyhöga samtidigt som tidsvinsten inte blev så stor som man hade avsett.

Den 25 juli 2000 havererade en Concorde under start från Paris varvid samtliga ombord omkom. De resterande Concordeplanen togs omedelbart ur trafik i väntan på haverikommisionens rapport. Året därpå, den 11 september, var allt klart för att återuppta trafiken. Men attacken mot World Trade Center gjorde att man lade ner projektet. Den 26 november 2003 var sista året en Concorde flög.

Fakta: Först genom ljudvallen

Det blev den legendariske testflygaren Charles ”Chuck” Yeager som den 14 oktober 1947 först passerade ljudvallen i planflykt, detta sedan en annan testpilot krävt 150 000 dollar för att utföra provflygningen och fått sparken. Yeagers flygning höll dock på att gå om intet, eftersom han två dagar tidigare fallit av en häst och brutit två revben. Smärtan gjorde att han inte kunde stänga luckan till planets cockpit inifrån. Han höll emellertid sin olycka hemlig för sina överordnade, och en vän och kollega monterade på ett kvastskaft på luckans handtag så att Yeager fick extra hävarm till den tröga låsmekanismen.  KS

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt