Det här är TikTok – allt du behöver veta om populära appen

2019-01-30 14:33  
Vad är TikTok? Undrar många. En populär videoapp som tar världens med storm. Foto: TT

TikTok är världens högst värderade startup. Trots det är det få som vet vad TikTok är. Ny Teknik reder ut.

Mobilappen Musical.ly ägde länge videoapp-marknaden. I den kunde man ladda upp läppsynksvideor. Men 2018 försvann Musical.ly och kom sedan tillbaka med nytt namn, och ny design. Det nya namnet: TikTok. Ett namn som är väl värt att lägga på minnet. För det händer saker med den här appen. Och företaget bakom den är världens högst värderade startup. Trots det vet få vad TikTok är för någonting.

Men vi börjar i rätt ände.

Vad är TikTok?

TikTok, eller Douyin som appen heter i Kina, är en underhållnings- och sociala medier-app där man kan skapa videoklipp, skicka meddelanden och starta livesändningar. Videoklippen man skapar är upp till 15 sekunder långa läppsynk-videos där man tar ljud från till exempel låtar eller kända filmcitat. Hur det visualiseras bestämmer den kreativa användaren. Musik, dans eller komedi brukar bli utfallet. Och att underhålla verkar för många användare vara huvudsyftet, det och att bli en meme. Men att bara kalla det för en läppsynk-app kanske är att förta dess storhet. TikTok påminner kanske mer om den numera nedlagda, men av många saknade, videoappen Vine.

TikTok lanserades 2016 av Bytedance. På kort tid har den blivit en ledande plattform för korta videor, precis som Musical.ly en gång var. Apparna slogs ihop 2018 efter att TikTok (Bytedance) året innan öppnade plånboken och köpte Musical.ly för drygt en miljard dollar. Syftet med köpet var att få TikTok att växa även utanför Kina. Vilket just nu ser ut att vara en lyckad strategi för företaget som ständigt når nya användare. Många kändisar var tidiga med att använda appen och på så sätt också ge den spridning utanför Kina. Exempel på dessa är programledaren Jimmy Fallon, förra skateboardproffset Tony Hawk och youtubern Liza Koshy.

Globalt har TikTok i dag cirka 600 miljoner användare. Runt 500 miljoner tillkom efter hopslagningen med Musical.ly. Enligt rapporten "Svenskar och Internet" från 2017 så var appen då som störst bland barn i åldrarna 11-13. 77 procent bland tjejerna använde den då och 26 procent av killarna.

Vad för typ av videos är det användarna lägger upp i TikTok då? Här följer två goda exempel. Det första klippet visar någon som tar ljud från en Adele-konsert och visualiserar ljudet med godisbjörnar. Det andra exemplet visar på användare som gör roliga videor till ljudet från ett Youtube-fenomen "The muffin song".

TikTok tar sig an nätjättarna

Nu kanske du börjar få en aning om vad TikTok är. I grevens tid, för det är dags att komma in i matchen. TikTok växer, och det växer snabbt. Bara i december förra året ökade antalet användare med 75 miljoner globalt. Det är en ökning om 275 procent jämfört med ökningen december 2017, skriver SensorTower.

Det finns stora förväntningar på teknikjättarna från Kina, för deras digitala tjänster och hur de ska slå sig in på den globala marknaden. Alibaba, Tencent och Baidu, ingen har riktigt lyckats än. I väst är meddelandeappen WhatsApp större än Wechat, Paypal betydligt vanligare att betala med än Alipay. Och Google är Google.

Trots digra försök har ingen riktigt lyckats slå sig in, förrän nu då. 2018 var TikTok bland de mest nedladdade apparna i både Andriod och IOS i USA och Europa. Och trenden sedan hopslagningen med Musical.ly går uppåt.

I slutet av 2018 hade TikTok över en halv miljard aktiva användare. Cirka 40 procent av dessa användare utanför Kina. Nyligen stängde TikTok en investeringsrunda med teknikinvesteraren Softbank i täten. Efter den är bolaget värderat till 75 miljarder dollar. Det gör TikTok till världens högst värderade startup, högre än till exempel Uber, skriver The Conversion.

Men TikToks framgångar har inte gått konkurrenterna obemärkt förbi. På hemmamarknaden har Tencent precis investerat i huvudkonkurrenten Kuaishou. Och i väst har Facebook lite i smyg lanserat en direkt konkurrent i Lasso.

Hur TikTok lyckas förvalta sitt försprång i kortvideomarknaden återstår att se, men det är inga duvungar det i sammanhanget lilla bolaget nu kommer behöva tampas mot.

Viktor Krylmark

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt