Bultarna under Vasas skrov kräver mer finlir

2015-05-12 23:00  
I början av 2018 ska samtliga 5 000 bultar i nationalklenoden vara ersatta. Foto: Marc Femenia

Efter ett kortare uppehåll tar bultbytet i Regalskeppet Vasa fart på nytt. En nyutvecklad bultutdragare gör det möjligt att komma åt bultarna under skrovet.

Regalskeppet Vasa ska få nya bultar. De gamla rostar sönder och måste bytas ut. Arbetet har pågått sedan 2011. Ännu återstår många och dit hör de runt 2 000 bultar som sitter under skrovet och inombords. Där får inte den 80 kilo tunga utdragare som använts hittills plats.

Bultarna inombords går visserligen att få bort genom att använda slägga och borrhammare. Men den metoden har blivit ett arbetsmiljöproblem bland timmermännen som fått ont i axlarna och riskerar belastningsskador.

Behovet av en ny utdragare blev därför plötsligt akut. Men någon som passade fanns inte på marknaden.

Anders Ahlgren, ingenjör på Vasamuseet, löste problemet tillsammans med Vasas timmermän genom att utveckla en egen bultutdragare.

– Det är väldigt trångt under skeppet. Här finns det inte plats för den tidigare bultutdragaren, där en enda kraftig kulspindel drar bulten efter sig. Därför har vi använt en konstruktion där två mindre kulspindlar drar ut bulten mellan sig.

Lösningen med dubbelväxeln har tagits fram tillsammans med en extern firma. Genom att använda en borstlös servomotor har drivningen av bultutdragaren också kunnat hållas ned i storlek.

En annan utmaning var att få plats med den del som greppar runt bultskallen, som finns i fyra till fem dimensioner.

– Det ska hålla också. Bultutdragaren ska klara av att dra laster på upp till fem ton.

Hela processen måste dessutom ske så tyst som möjligt. Bultbytet sker samtidigt som Vasamuseet är öppet och ljudet får inte överrösta guiderna eller störa besökarna.

Vasas nya bultutdragare

Vikt: Knappt 20 kg.

Mått: 14 × 72 × 32 cm.

Dragkraft: 4 800 N.

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer