Populärteknik

Bugatti släpper elbil för barn – till ”fyndpris”

Bugatti Type II, en elbil avsedd för barn. Foto: Bugatti
Bugatti Type II, en elbil avsedd för barn. Foto: Bugatti
Fronten på Bugatti Type II. Foto: Bugatti
Bugatti Type II, en elbil avsedd för barn. Foto: Bugatti

En ny Bugatti för "endast" 300 000 kr. Under sitt 110-årsjubileum släppte lyxbilsmärket en eldriven variant av Type II avsedd för barn. Blir du sugen? Tyvärr, samtliga 500 bilar är redan sålda.

Publicerad

Tidigare i år visade Bugatti upp en skalmodell kallad Baby II. En bil för juniorer som ville köra runt i samma märke som pappa/mamma. Och det verkar som att de med lite kulor höll med. "Klart kidsen ska ha en Bugatti!”, får man förmoda att 500 föräldrar utbrast – för på mindre än tre veckor var samtliga planerade bilar paxade.

Nu, under sitt pågående 110-årsjubileum släpptes bilen officiellt. Och prislappen var på 300 000 kronor. Om det är ett fynd med tanke på att det är ett Bugattiemblem i nosen, eller bara en enormt dyr lådbil kan diskuteras.

För att få till Baby II har tillverkaren samarbetat med The Little Car Company. Varje komponent från originalbilen, en Type 35 från 1924 Lyon Grand Prix, har scannats och reproducerats i 75 procents skala.

Bilen är körbar tack vare en eldrivlina med litiumjonbatteri. Körning kan ske i två olika lägen, ett barnläge med effekten 1 kW och en topphastighet på 20 km/h. När mamma/pappa/farmor vill köra går det att ställa om till ett 4 kW vuxenläge och då ska bilen komma upp i 45 km/h på rakorna. 

Även batteripacken kommer i två storlekar och är utbytbara. Standardmodellen är på 1,4 kWh och en long range-variant dubblar det till 2,8 kWh. Med det senare ombord ska Baby II klara av mer än 30 km körning enligt Bugatti, bland annat tack vare bromskraftsåtervinning.

Juniorbilen som säkerligen har mest ingenjörstimmar i världen har ett riktigt pedalställ, lättviktsfälgar, en hjulupphängning och styrstångsmekanism replikerad direkt från 20-talsbilen. Förarmiljön består av aluminiuminstrumentbräda och specialinstrument från Bugatti. De senare visar hastighet, batteristatus samt kraftnivå.

Den bränslepump som fanns med på Grand Prix-bilen har fått nya arbetsuppgifter och agerar nu växel för att bestämma körriktning. Framför ratten sitter även en plakett med chassinummer och som grädde på moset har bilen ett äkta silveremblem i grillen – precis som vilken annan Bugatti som helst.

Självklart slutar det inte där. Det är ju ändå ett av världens mest exklusiva märken det handlar om. Baby II finns i tre olika utföranden. Standardversionen med en kompositkaross, Baby II Vitesse som har kolfiberkaross, och sist men inte minst – Baby II Pur Sang där karossen är i handarbetat aluminium.

Som ovan nämnt är samtliga 500 bilar redan slutsålda – men om det är så att du vill skämma bort din avkomma så erbjuder Bugatti intressenter att skriva upp sig på en lista för framtiden.