Brasilianaren som nästan var först i luften

2001-01-17 13:02  

Flygpionjären Alberto Santos-Dumont tog luftskeppet till favoritkaféet på Champs-Elysées

Av Kaianders Sempler, Ny Teknik/1902

Var och en som någonsin suttit på ett kafé i Paris och plötsligt blivit tilltalad från luften vet hur förvånad man blir, och hur misstroget man betraktar sitt andra glas middagspastis.

"Excusez moi, monsieur", säger en röst från ingenstans. "Veuillez m'aider, s'il-vous-plait?"

Inte förrän jag lyfter blicken och tittar rakt upp mot skyn upptäcker jag honom tio meter över mig. En ung man sitter vid spakarna bakom en propellerförsedd motor på en underlig fackverkskonstruktion. Alltsammans är upphängt under en stor korvliknande ballong. "Vill ni vara bussig att lägga fast vid den där lyktstolpen", säger han och kastar ner ett rep.

Jag knyter fast repet med ett dubbelt halvslag om egen part. Han sträcker omsorgsfullt förtöjningen, rullar ut en repstege och klättrar ner.

"Tack för hjälpen", säger han med ett leende och sträcker ut handen. "Angenämt att råkas. Mitt namn är Alberto Santos-Dumont, flygare från Brasilien. Får jag bjuda på ett litet glas? Garçon, deux demis!"

 

 
I Brasilien vet alla att det egentligen var Alberto som var först i luften. Redan 1898. Långt före bröderna Wright.

Nu flög han visserligen till en början bara luftballonger, och det inte ens i Brasilien utan i Paris, men han var ju trots allt brasilianare så det spelar ingen roll. Lika oväsentligt är att han konstruerade sin första flygmaskin tyngre än luft först tre år efter bröderna Wright. Och sexton år efter fransmannen Clément Adèr, fast han räknas ju inte. Inte i Brasilien.

Alberto Santos-Dumont föddes 1873. Hans far var ingenjör, och familjen ägde en kaffeplantage i trakten av São Paolo. Tyvärr råkade hans far ramla av hästen vid en inspektionsritt och skadades så svårt att han blev invalidiserad. Familjen sålde plantagen och flyttade 1891 med alla pengarna till Paris, världens vid den här tiden mest spännande och dynamiska stad.

Det sägs att det första den unge Alberto gjorde när han kom till Paris var att köpa sig en automobil. Men han siktade högre. Alberto hade läst alla Jules Vernes böcker och han drömde om att flyga. 1898 gjorde han sin första uppstigning i en egenkonstruerad vätgasballong som han gett namnet "Brésil".

 

Men Alberto nöjde sig inte med att passivt driva omkring på måfå i lufthavet. Han mål vara att kunna färdas dit han ville på samma sätt som med sin automobil, fast i luften. Så under de följande sju åren byggde han inte mindre än femton allt mer avancerade styrbara luftskepp - dirigibles - försedda med bensinmotorer. Han störtade med nästan allesammans, men som genom ett under kom han ifrån incidenterna utan att skada sig nämnvärt.

Snart var hans luftskepp en välkänd syn i Paris, och det sägs att han brukade ta luftskeppet till sitt favoritkafé på Champs Elysées och förtöja det vid en gatlykta.

"Men Alberto", säger jag. "Skeppet var ju fyllt med eldfängd vätgas, och Paris lystes ju upp av gaslyktor vid den här tiden. Tänk om det tagit eld!"

"Inga problem. Jag flög alltid hem innan mörkret föll", svarar Alberto.



1901 lyckades han med konststycket att flyga från St Cloud, runda Eiffeltornet, och komma tillbaka till startpunkten på mindre än en halvtimme. Detta renderade honom den nätta summan av 50 000 francs, vilka han nu kunde satsa på bygget av en flygmaskin tyngre än luft.

Sitt första flygplan fick han klart 1905. Den kallades "14-bis" eftersom han använde delar av luftskeppet nr 14, men fick snart smeknamnet "La Bagatelle".



  Med Bagatelle lyckades Alberto flyga 60 meter den 23 oktober och vann därigenom det pris på 3 000 franc som utlysts till den som först flög 25 meter. Den tolfte november samma år vann han ytterligare 1 500 franc genom att hålla sig uppe i 21 sekunder och färdas hela 216 meter. Visserligen hade bröderna Wright vid det här laget flugi fyra mil i ett sträck, men det kände man ännu inte till i Europa. I Paris var Alberto Santos-Dumont luftens obestridde härskare.

För balansens skull hade han försett vingarna på sina plan med ailerons ("småvingar" eller skevroder) och han var faktiskt först med att komma upp i luften helt av egen kraft, utan katapult som Wrights använde.


Albertos sista flygkonstruktion - "Demoiselle" - var ett monoplan med förvånansvärt modern design, ett enkelvingat flygplan av den typ som senare skulle slå igenom.

1910 drabbades han av den obotliga nervsjukdomen MS - multipel skleros. Nu var det slut på flygandet. Han flyttade tillbaka till Brasilien och lät bygga en modernistisk villa på bergssidan utanför Rio de Janeiro.

Alberto Santos-Dumont var en man med idealistiska drömmar som hoppades att flyget skulle befria människorna och låta folken komma närmare varandra. Han tog mycket illa vid sig av att se hur flyget under första världskriget i stället kom att utvecklas till ett nytt verktyg för massförintelse. Den 23 juli 1932 tog han sitt liv.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer